Zakupy online. Na co zwrócić uwagę, żeby nie zostać oszukanym?

Jak bezpiecznie płacić w internecie?
W tym roku większość zakupów świątecznych zrobimy w Internecie. Na co zwrócić uwagę, żeby nie zostać oszukanym? Wątpliwości rozwiał w studiu Dzień Dobry TVN Tomasz Chróstny, prezes UOKiK-u.

Jak zweryfikować sklep online?

- Nie jest łatwo trafić na uczciwego sprzedawcę. Zweryfikujmy, kim jest sprzedawca. Czy to przedsiębiorca z Polski, czy z UE, czy spoza, gdzie prawa konsumenckie, które w UE są chronione, tam będą słabsze - np. kraje azjatyckie - przestrzegał naszych widzów ekspert.

- Posiłkujmy się opiniami w Internecie. Niezależne portale pozwalają nam doświadczyć opinii innych konsumentów. Ważne, żeby to nie były komentarze na stronie sprzedawcy - dodał.

Czasami trudno jest na pierwszy rzut oka rozpoznać, czy strona, z której zamawiamy produkt, jest bezpieczna. Prezes UOKiK-u radzi, na co należy zwrócić uwagę w pierwszej kolejności.

- Bywają sytuację zwłaszcza przy fałszowanych stronach, że są spoza UE i są tłumaczone przez automatyczne translatory. Jeśli widzimy rażące błędy językowe, to powinien być dla nas sygnał ostrzegawczy. Podobnie, kiedy nie ma kontaktu do sprzedawcy - usłyszeliśmy od Tomasza Chróstnego.

Podejrzanie niska cena powinna nas zaniepokoić

Oszuści często proponują okazyjne ceny towarów, których tak naprawdę nie mają w posiadaniu.

- Niskie ceny również mogą budzić niepokój. Możemy mieć do czynienia z towarem, którego nie ma, albo nie jest tym, którego szukamy. Ostatnio na jednym z dużych portali była głośna sytuacja, gdzie nowa konsola do gier, której brakowało na rynku, cieszyła się ogromną popularnością i w rzeczywistości opis dotyczył jej specyfiki, ale na końcu małym druczkiem było napisane, że kupujący kupuje zdjęcia konsoli - powiedział ekspert.

- Rażąca niska cena zwłaszcza od nowego, nieznanego sprzedawcy powinna budzić zastanowienie - dodał.

Gdzie zgłosić fałszywy e-sklep?

- Jeśli przedsiębiorca okazał się oszustwem, trzeba poinformować o tym jak najszybciej policję. Co więcej, taka informacja powinna jak najszybciej trafić do hostingodawcy, żeby mógł jak najszybciej zablokować taką witrynę internetową. UOKiK i nasza infolinia także jest do usług - podsumował Tomasz Chróstny, prezes UOKiK-u.

Zobacz też:

Autor: Oskar Netkowski

podziel się:

Pozostałe wiadomości