Wymiana dętki rowerowej to czynność, którą trzeba wykonać po tym, gdy w trakcie jazdy przebije się oponę i dętkę, czyli mówiąc kolokwialnie – złapie się gumę. O ile wymiana dętki w przednim kole nie stanowi jeszcze takiej trudności, o tyle wymiana dętki w tylnym kole roweru może przyprawić o zawrót głowy – konieczne jest bowiem rozkręcenie mechanizmu przerzutek, tarcz hamulcowych itp. Czy aby na pewno? Jak wymienić dętkę w rowerze (bez zdejmowania koła lub ze zdejmowaniem)?

  • Pęknięta opona nie musi być problemem. Jak wymienić dętkę w rowerze?
  • Wymiana dętki w rowerze bez zdejmowania koła – czy to możliwe?


Zobacz też: Hulajnoga i rowerek biegowy. Dobre dla każdego dziecka? Jak wybrać?


Przebita dętka to jedna z usterek, która przytrafiła się chyba każdemu rowerzyście. Może zdarzyć się w najmniej spodziewanym momencie – na asfalcie, betonie, żwirze lub trawie. Z tego powodu warto wiedzieć, jak wymienić dętkę. Sama procedura jest identyczna jak w przypadku wymiany dętki w wózku. Po podważeniu opony należy wyciągnąć zużytą dętkę i włożyć nową. Nie trzeba do tego rozkręcać jednokołowca, jeżeli ma się do dyspozycji specjalne dętki z dwoma końcami. Dzięki nim można szybko wymienić dętkę w rowerze bez zdejmowania koła. Poniżej znajdują się sposoby, które sprawdzą się w rowerach szosowych, holenderskich, górskich, crossowych i wielu innych.


Więcej: Jak przygotować rower do sezonu? Porady Mai Włoszczowskiej


Pęknięta opona nie musi być problemem. Jak wymienić dętkę w rowerze?

Z pewnością większość osób przebiła kiedyś oponę w rowerze, czyli kolokwialnie mówiąc – złapała gumę. Oznacza to przebicie dętki, która jest wypełniona powietrzem rozpychającym oponę i umożliwiającym jazdę. Pierwszym sposobem na naprawę dętki jest oddanie roweru do serwisu. To rozwiązanie jest jednak relatywnie drogie, ponieważ stosunkowo niedużym kosztem można pokusić się o wymienienie dętki w rowerze samemu . Kwestię opłacalności można ocenić, sprawdzając, ile kosztuje wymiana dętki rowerowej w pobliskim serwisie.

Jak wymienić dętkę w rowerze? Warto najpierw zastanowić się nad samą jej konstrukcją. Dętki zbudowane są z gumy lateksowej lub butylowej. Znajdują się pomiędzy metalową obręczą koła rowerowego a jego oponą. Wypełnione powietrzem, rozpierają ciśnieniowo oponę roweru od środka. Każda dętka posiada wentyl, za pomocą którego można wypełnić ją powietrzem, czyli – mówiąc potocznie – napompować koło. Dętki dzielą się na trzy główne rodzaje ze względu na typ wentylu:

· dętki rowerowe z wentylem Dunlopa – podstawowy rodzaj dętek, współcześnie popularne zwłaszcza w tańszych modelach. Wadą wentylu Dunlopa jest brak możliwości dokładnego pomiaru ciśnienia;

· dętki rowerowe z wentylem Schradera (SV lub AV) – wytrzymałe i często spotykane w rowerach szosowych zawory Schradera stosowane są także w oponach samochodowych;

· dętki rowerowe z wentylem Presta – wentyl jest bardzo długi i wąski, jednocześnie nie osłabia koła i gwarantuje dobre właściwości jezdne. Dętki z tym zaworem powoli stają się najpowszechniej wykorzystywanymi w rowerach.

Zastanawiając się, jak wymienić dętkę, należy zwrócić uwagę na rodzaj hamulców roweru i typ dętki. Rodzaj wentylu determinuje to, jaka pompka będzie potrzebna.

Wymiana dętki rowerowej powinna zająć nie więcej niż pół godziny. Oto co trzeba zrobić:

1. Spuść resztę powietrza z dętki, a następnie podważ oponę i przechyl jedną jej stronę na zewnątrz metalowej obręczy (do podważenia możesz użyć np. łyżki stołowej). W trakcie procesu wymiany dętki zsuń tylko jedną stronę opony.

2. Przez powstałą szczelinę delikatnie zsuń i wyjmij znajdującą się pod oponą dętkę.

3. Sprawdź, czy między obręczą a oponą nie pozostał fragment jakiegoś ostrego przedmiotu. Może to być np. drut lub ostry kamyk.

4. Włóż nową dętkę i delikatnie napompuj ją do połowy. Sprawdź, czy jest ułożona równomiernie. Jeśli tak, to możesz z powrotem wsunąć na miejsce tę stronę opony, którą podważyłeś.

5. Dętka jest już wymieniona. Teraz wystarczy tylko dopompować ją do właściwego poziomu.

Zobacz film: Okiem rowerzysty. Czy ścieżki rowerowe są bezpieczne? Źródło: Dzień Dobry TVN

Wymiana dętki w rowerze bez zdejmowania koła – czy to możliwe?

Powyższa metoda wymiany dętki rowerowej jest bardzo prosta, jednak wymaga rozkręcenia roweru i zdjęcia z niego koła. Czy można wymienić dętkę w rowerze bez zdejmowania koła? Oczywiście! To świetny sposób zwłaszcza w sytuacji, gdy szuka się odpowiedzi na pytanie, jak wymienić dętkę tylnego koła w rowerze bez rozkręcania tarcz i innych mechanizmów przerzutek.

Do wymiany bez konieczności zdejmowania koła wykorzystuje się specjalne dętki, które mają kształt węża z dwoma niepołączonymi ze sobą końcami. Na rynku pojawia się coraz więcej tego typu dętek – choć są nieco droższe, ułatwiają wymianę i założenie dętki.

Wymiana dętki w tylnym kole lub w przednim polega na podważeniu i delikatnym ściągnięciu opony, wyjęciu zużytej dętki i oczyszczeniu powierzchni. Następnie trzeba sięgnąć po nową dętkę, którą warto minimalnie napompować – musi ona wypychać koło od wewnątrz w taki sposób, aby obydwa końce dętki były jak najbardziej ze sobą ściśnięte. Oponę należy zamknąć, dopompować i można ruszać w dalszą trasę. W ten sposób wymienia się również dętkę w rowerze szosowym, holenderskim i każdym innym, nie licząc tylko specjalistycznych rowerów używanych do sportu zawodowego (niektóre kolarzówki mogą posiadać dętki połączone z oponą, tzw. szytki, które należy kupić i wymienić w całości).


>>> Zobacz także:

Co sądzisz o tym artykule?
56
5
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0