Work life balance. Jak nie przenosić problemów z pracy do domu i odwrotnie?

Nie przenoś pracy do domu, a domu do pracy. Łatwo powiedzieć, dużo trudniej wykonać. Koncepcja work life balance jest znana od kilkudziesięciu lat, ale nie zawsze jest łatwa do wcielenia w życie. O tym jak zachować równowagę między stresującą pracą a życiem prywatnym opowiadali goście programu Dzień Dobry TVN: Katarzyna Bórawska (adwokat), Joanna Chmura (psycholog), Rafał Madajczak (dziennikarz), Paweł Kubicki (ratownik).

W największym uproszczeniu, work life balance wiąże się z zachowaniem równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Są osoby, dla których work balance to coś oczywistego, czerpią satysfakcję na wielu płaszczyznach życia. Jednak większość może patrzeć z niedowierzaniem i skarżyć się na niedosyt, przemęczenie i zaburzenie proporcji poświęcanego czasu. Co należy wiedzieć o work life balance i jakich reguł przestrzegać?

Work life balance – definicja

Koncepcja work balance zakłada, że potrafimy uzyskać harmonię, radość i zadowolenie z pracy zawodowej i życia osobistego. Jest to możliwe, kiedy obie te płaszczyzny się równoważą. Jest to szczególnie ważne, gdy zbyt wiele czasu poświęcamy na myśli o pracy i wykonywaniu obowiązków zawodowych, co odbija się na naszym zdrowiu i relacjach społecznych. Work life balance wyklucza odbieranie telefonów i maili po godzinach pracy i w weekendy, ale to tylko jeden z przykładów, w jaki sposób ta koncepcja wygląda w praktyce. Pierwszy raz idea work life balance pojawiła się w latach 80-tych ubiegłego wieku w Stanach Zjednoczonych. Work life balance w Polsce zyskuje popularność w ostatnich latach, ale przedsiębiorcy już doceniają zalety wdrożenia tej strategii.

Working balance – dlaczego jest to tak cenione?

Work life balance to przedmiot badań i obserwacji naukowców i specjalistów od zarządzania. Podobnie jak w wielu innych krajach, w Polsce rodzina jest dla większości osób najważniejsza, a podejmując decyzję o tym, by pracować w ramach danej organizacji, częściej zwracamy uwagę na atmosferę i podejście wobec rodziny niż benefity finansowe i awans. Work life balance jest koncepcją, która przyciąga i motywuje. Na pierwszy rzut oka wydawałoby się to niekorzystne dla pracodawcy. W końcu pracownik poświęca mniej czasu i energii na pracę. Jednak work and balance pozwala na zachowanie prawidłowych proporcji i zdystansowanie się. To, co może przyciągać pracownika do work balance to zarówno uwarunkowania społeczne i rynek pracy, jak i polityka firmy. Może się tutaj pojawić dostępność do usług opiekuńczych, jak żłobki i przedszkola bądź elastyczny czas pracy dla rodziców.

Work balance – korzyści dla przedsiębiorcy

Idea work life balance ma wiele zalet i szybko można zauważyć jej rezultaty. Dzięki możliwości odpoczynku i realizacji siebie, także w innych sferach życia, pracownik jest bardziej zmobilizowany do pracy, jego praca jest bardziej wydajna i efektywna. Work balance to także większa jakość obsługi klienta. Uśmiechnięty personel będzie lepiej skłaniał klienta do podjęcia współpracy. Wprowadzenie koncepcji work life balance pozwala na uzyskanie przyjaznej i rodzinnej atmosfery w firmie, która będzie przyciągała pracowników i klientów. Mniej zestresowany pracownik będzie mniej chorował, więc zmniejszą się jego nieobecności. Poza tym im lepiej pracownik czuje się w firmie, tym bardziej będzie identyfikował własne cele z celami przedsiębiorstwa. Work life balance zapobiega także pracoholizmowi i wypaleniu zawodowemu.

Czy można wprowadzić zasady work life balance do swojego życia, choć nie realizuje ich firma?

Work life balance - co to jest ? To sposób na wewnętrzną równowagę. Potrzebuje jej każdy, choć nie każde przedsiębiorstwo w ten sposób podchodzi do pracowników. Niestety często mamy do czynienia z wyścigiem szczurów, gdzie nie ma miejsca na sentymenty. Ale założenia może wprowadzić każdy, zwłaszcza, że na temat work life balance powstało wiele książek . Wystarczy kilka zmian w naszym życiu, by praca nie zdominowała całkowicie życia prywatnego. Teoria work balance jest odpowiedzią na rosnące tempo życia i coraz wyższy poziom stresu, na który są narażeni pracownicy.

Work balance w kilku krokach

Work life balance to także odpoczynek. Każdy pracownik powinien co najmniej raz w roku iść na dwutygodniowy urlop. Wbrew pozorom nie każdy potrafi odpoczywać, a przez pierwszy tydzień prawdopodobnie będzie schodziło zmęczenie. Work balance polega na tym, by określić granicę, gdzie powinno kończyć się życie zawodowe, a zaczynać prywatne. Należy poświęcać swój czas nie tylko na wykonywanie zawodowych obowiązków, ale dać go także rodzinie, przyjaciołom bądź swoim zainteresowaniom. Working balance to również wyłączenie telefonu i komputera w wolnym od pracy czasie. Przebywając na zwolnieniu lekarskim lub urlopie, powinniśmy całkowicie oderwać się od tego, co dzieje się w pracy.

Zobacz także: Czym jest wypalenie zawodowe?

Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN

podziel się:

Pozostałe wiadomości