Warszawa będzie miała trzecią linię metra. Kiedy nią pojedziemy?

metro, warszawskie metro, Warszawa
Robert Pastryk/Pixabay
Ruszy budowa III linii metra w Warszawie. Taką decyzję podjął prezydent stolicy Rafał Trzaskowski. Nowa trasa podziemnej kolejki ma połączyć Pragę Południe z centrum. W ciągu doby korzystać będzie z niej ponad 315 tys. pasażerów.

W najbliższy czwartek na wniosek prezydenta stolicy Rafała Trzaskowskiego rada miasta ma zdecydować o przesunięciu pieniędzy na pierwszy etap prac trzeciej linii metra. Nowa trasa podziemnej kolejki ma połączyć Pragę Południe z centrum. W pierwszym etapie, który ma zakończyć się w 2028 roku, planowanych jest sześć stacji.

Trzecia linia metra w Warszawie

Zgodnie z informacjami przekazanymi PAP przez rzeczniczkę ratusza Karolinę Gałecką chodzi o 41 mln zł, które zostaną przeznaczone na prace przygotowawcze zakładające wykonanie odwiertów oraz prac geologicznych i hydrologicznych.

- To nie była łatwa decyzja, bo sytuacja finansowa miasta jest naprawdę trudna. Warszawa musi jednak stać się nie tylko idealnym miejscem do pracy, ale także wymarzonym miejscem do życia. Budowa trzeciej linii metra ma tu kluczowe znaczenie, bo komunikacja jest jedną z najważniejszych usług jakie świadczymy naszym mieszkańcom – tłumaczył swoją decyzję Prezydent Rafał Trzaskowski cytowany w komunikacie miasta.

- To kolejna w ostatnim czasie, po zapowiedzi budowy pieszo-rowerowego mostu przez Wisłę, rozpoczęciu przebudowy tzw. placu Pięciu Rogów, ogłoszeniu konkursu na plan architektoniczny ulicy Chmielnej i rozpisaniu przetargu na przebudowę i zwężenie ulicy Marszałkowskiej, decyzja Prezydenta Rafała Trzaskowskiego w ramach projektu Nowe Otwarcie. Projekt ma pokazać wizję Prezydentury Rafała Trzaskowskiego i dać nowy impuls u progu półmetku kadencji - wyjaśnił ratusz.

Stacje trzeciej linii metra

Jak zakładają urzędnicy, w pierwszym etapie budowy linii M3 powstanie sześć stacji. Nowa linia zostanie poprowadzona z funkcjonującej już od kilku lat stacji Stadion Narodowy, która od początku była planowana jako węzeł przesiadkowy. Stamtąd M3 pojedzie na kolejne stacje: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego i stację Gocław. Oprócz tego ma powstać też odgałęzienie prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce. Stacja Stadion Narodowy stanie się kluczowym węzłem komunikacyjnym prawobrzeżnej Warszawy, umożliwiającym przesiadkę do pociągów na dworcu PKP, linii autobusowych i tramwajów.

- Prace przygotowawcze dla pierwszego etapu rozpoczynamy już teraz. Chcemy dobrze przygotować ten projekt na nową perspektywę finansową UE. Natomiast w drugiej połowie roku zlecone zostaną prace nad studium technicznym linii M3 po lewobrzeżnej stronie Warszawy - przekazał Trzaskowski.

Linia M3

Jak zapewnił warszawski ratusz, linia M3 zaplanowana jest z myślą o 180 tysiącach osób mieszkających na Pradze Południe. Metro ma zapewnić również sprawną obsługę komunikacyjną dużych osiedli - Gocławia, Grochowa i Kamionka.

- Dzięki temu mieszkańcy drugiej - pod względem liczby mieszkańców - dzielnicy Warszawy będą mogli dotrzeć do centrum miasta już w ok. 17 min. Z pierwszego odcinka linii M3 w ciągu doby korzystać będzie ponad 315 tys. pasażerów. W samym tylko szczycie porannym będzie to ponad 26 tys. osób - wyliczyli urzędnicy.

Przebieg trzeciej linii metra został wyznaczony nową trasą na podstawie analiz niezależnych ekspertów (konsorcjum firm Egis Rail – czołowej europejskiej firmy zajmującej się projektowaniem infrastruktury szynowej oraz polskiej firmy TransEko), a także na podstawie wniosków płynących z prac nad nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Warszawy - kluczowego dokumentu, który przesądza o zagospodarowaniu przestrzennym miasta, o jego dalszym rozwoju.

Warszawa: decyzja o rozpoczęciu budowy III linii metra

Miasto zapewnia, że budowa trzeciej linii metra to jeden z elementów budowy nowoczesnej, ekologicznej i równomiernie rozwijającej się sieci komunikacyjnej stolicy.

- Obecnie trwają pracę nad rozbudową M2 na Targówku i Bemowie. Miasto dokonało również największych w historii zakupów nowoczesnego taboru dla metra, SKM, czy tramwajów. Dzięki temu – choć może trudno w to uwierzyć - Warszawa jest jednym z europejskich liderów w obszarze jakości i komfortu taboru oraz nowoczesnych rozwiązań transportowych - przypomniał stołeczny ratusz.

Więcej informacji na TVN24.

Filip Chajzer jedzie metrem. Zobacz wideo:

Dzień Dobry TVN

Zobacz też:

Jaka będzie pogoda na Wielkanoc? Synoptycy przygotowali prognozę

Zmiany w teleporadach - wizyta w przychodni zamiast konsultacji telefonicznej? Lekarz wyjaśnia

Bułeczki z kapustą, marchewkowe kimchi i inne pomysły na zdrowe dania z kiszonkami

Autor: Luiza Bebłot

Źródło: TVN24

podziel się:

Pozostałe wiadomości