Nadwaga wśród ciężarnych jest od wielu lat bardzo dużym problemem. Ich liczba z roku na rok rośnie, czego skutkiem są nieprawidłowości i powikłania w przebiegu ciąży i porodu. Niestety wśród wielu kobiet wciąż panuje przekonanie, że w ciąży można jeść za dwoje, więc zachcianki biorą górę nad zdrowym rozsądkiem. Tymczasem przyszła mama z prawidłowym BMI powinna przybrać na wadze tylko (lub aż) 9-15 kg.

W ciąży, w większości przypadków, nie da się nie przytyć. Gdy dziecko się rozwija, waga mamy też rośnie. Jest to spowodowane nie tylko wagą dziecka, ale także ciężarem macicy, piersi i płynu owodniowego. Kobiety niebędące w ciąży kontrolują przyrost masy ciała za pomocą wskaźnika BMI (body mass index), ale ciężarne nie mogą skorzystać z tej możliwości. Ich wagę kontroluje lekarz. Mamy, które przytyją za dużo, muszą mieć szczególnie monitorowaną ciążę. W ich przypadku istnieje duże ryzyko powikłań.

Prawidłowa waga w ciąży – jaka powinna być?

Na wielu forach internetowych można trafić na wątki, w których pada pytanie: “ Ile powinnam ważyć w ciąży? ”. Odpowiedź na to pytanie jest trudna, ponieważ waga w ciąży jest w dużej mierze uzależniona od uwarunkowań genetycznych kobiety. Jeśli miała ona skłonności do tycia przed ciążą, to powinna zwracać baczną uwagę na przyrost masy ciała. Znaczne przybieranie na wadze w ciąży jest mile widziane jedynie u kobiet z niedowagą.

Także w poradnikach dla przyszłych mam można znaleźć informacje o tym, jaka powinna być prawidłowa waga w ciąży. Są to jedynie sugestie, ponieważ każda kobieta jest inna, podobnie jak jej sylwetka. Uważa się jednak, że przyrost wagi u kobiety z prawidłową masą ciała nie powinien przekroczyć 15 kg, wliczając w to:

· wagę dziecka – około 3,5 kg

· łożysko – około 1 kg

· płyn owodniowy – około 1 kg

· macicę – około 1 kg

· piersi – około 0,5 kg

· zapasy mleka magazynowane w piersiach – około 3,5 kg

· dodatkową objętość krwi – około 1,5 kg

To praktycznie 12 kg, które przyszła mama zyskuje w czasie ciąży. Może zatem przybrać na wadze jedynie 3 kg, nie więcej. Oczywiście waga w ciąży bliźniaczej będzie większa. Jest to naturalna kolej rzeczy. Maksymalny limit przyrostu masy ciała w ciąży mnogiej to 19 kg.

Waga w ciąży pod względem tygodni

Według lekarzy w pierwszych tygodniach od momentu poczęcia waga nie musi ulec zmianie. Oznacza to, że kobieta przynajmniej do 14. tygodnia ciąży nie powinna przytyć nawet kilograma. Wydaje się to nierealne, ale w praktyce jest bardzo częste, ponieważ wiele ciężarnych boryka się z mdłościami w pierwszym trymestrze. Niektóre z nich nawet tracą na wadze w tym czasie.

Waga w ciąży wzrasta stopniowo po 14. tygodniu. Do 20. tygodnia ciąży wskazówka wagi powinna się przesunąć jedynie o 3 kg. Prawidłowy przyrost masy ciała zmienia się na późniejszych etapach wraz ze wzrostem wagi dziecka. Między 20. a 30. tygodniem ciąży, gdy dziecko rozwija się najintensywniej, przyszła mama może przytyć nawet 5 kg. Po 30. tygodniu ten przyrost nie będzie już tak intensywny. Najlepiej wtedy przytyć jak najmniej i trzymać wagę do dnia porodu.

Nadwaga i niedowaga w ciąży – z czym to się wiąże?

Niedowaga w ciąży jest równie niebezpieczna jak nadwaga. Brak przyrostu masy ciała w pierwszym trymestrze nie budzi niepokoju, ale już w drugim lub trzecim – ogromny. Może to świadczyć o nieprawidłowym rozwoju dziecka, anemii albo zbliżającym się przedwczesnym porodzie. Kobiecie z niedowagą w ciąży grozi urodzenie dziecka z niską masą urodzeniową.

Wysoka waga w ciąży też nie jest korzystna. Ciężarne, które są otyłe, mogą borykać się z dolegliwościami kręgosłupa, częstszymi zaparciami lub hemoroidami. Poza tym grozi im cukrzyca ciążowa, która nieleczona może doprowadzić nawet do śmierci dziecka. Kobiety otyłe mają też więcej problemów po zabiegu cesarskiego cięcia. Ich rany dłużej się goją.

Warto pamiętać, że duża waga w ciąży nie jest równoznaczna z urodzeniem dużego dziecka. Otyłość w ciąży jedynie zwiększa ryzyko powikłań w czasie jej trwania, podczas porodu i tuż po porodzie. Poza tym kobiecie otyłej będzie ciężko potem zrzucić te niechciane kilogramy. Lepiej od początku przestrzegać zbilansowanej i pełnowartościowej diety, bogatej w witaminy i minerały. Będzie to korzystne i dla mamy, i dla dziecka. Ciągłe podjadanie na pewno nie jest dobrym pomysłem.

Bibliografia:

Andrzej K. Hyżyk, Natalia Sokalska, Ocena zmian masy ciała u kobiet w ciąży , Nowiny Lekarskie 2011, 80, 3, 174–177.

Paweł Gutaj, Ewa Wender-Ożegowska, Urszula Mantaj, Agnieszka Zawiejska, Jacek Brązert, Matczyny BMI oraz przyrost masy ciała w ciąży i ich wpływ na wyniki położnicze u kobiet z cukrzycą ciążową , Ginekol Pol. 2011, 82, 827–833.

Zobacz film: USG w ciąży - jak szukać specjalisty?


Zobacz film: USG w ciąży - jak szukać specjalisty? Źródło: Dzień Dobry TVN

Co sądzisz o tym artykule?
91
8
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0