Materiał promocyjny

Jakie są powody szarpania przy ruszaniu samochodem?

Kobieta prowadząca samochód trzyma rękę na drążku zmiany biegów
fot.lzf/Getty Images
Podejrzane stuki, zrywy czy szarpanie przy ruszaniu – takie objawy oznaczają z reguły poważne usterki naszego auta. Co miałoby się zepsuć? Możliwości jest przynajmniej kilka.

Gdy w samochodzie odczuwamy szarpanie przy ruszaniu , zacznijmy sprawdzanie ewentualnych usterek od sprzęgła. Jego wymiana i naprawa może okazać się wystarczająca. Jednak przy okazji warto przeanalizować kilka innych możliwości.

Sprzęgło i szarpanie podczas ruszania

Choć sprzęgło jest dość trwałym elementem przeniesienia napędu auta, to po pewnym przebiegu może się zużyć. Oznaką nieprawidłowej pracy sprzęgła może być szarpanie przy ruszaniu autem. Tego rodzaju usterki nie usuniemy samodzielnie, samochód należy oddać do warsztatu i najlepiej skorzystać z rady doświadczonego mechanika.

Usterki sprzęgła, które mogą powodować szarpanie przy ruszaniu samochodem:

  • uszkodzona tarcza dociskowa sprzęgła,
    • awaria sprężyn amortyzujących drgania skrętne,
      • zużycie tarczy sprzęgła,
        • zużyte koło zamachowe w miejscu styku z tarczą sprzęgła,
          • usterka układu wyciskowego sprzęgła,
            • awaria pompy sprzęgłowej,
              • zapowietrzenie układu wyciskowego sprzęgła,
                • zacięcie linki sprzęgła w pancerzu.

                  Objawy niewłaściwej pracy sprzęgła powinniśmy próbować wyeliminować już na etapie, kiedy będzie je słychać na tyle, by odróżnić je od dźwięku pracy silnika. Może oznaczać to, że doszło do zużycia łożyska wyciskowego sprzęgła. Naprawy czy też wymiana sprzęgła są z reguły dość kosztowne. Na większe wydatki możemy być narażeni, kiedy szarpanie przy ruszaniu pojawia się w dieslu. W nowych rocznikach diesla, kiedy niezbędna będzie wymiana dwumasowego koła zamachowego, mogą być to koszty przekraczające 3000 złotych. Z robocizną i wymianą podzespołów cena może dojść nawet do 6000 złotych. W skrajnych przypadkach ta kwota może być nawet dwukrotnie wyższa. Jeśli uszkodzeniu ulegnie sprzęgło i jego podzespoły w samochodzie wyposażonym w nowoczesny, mocny silnik, koszty naprawy będą rosły lawinowo.

                  Szarpanie przy ruszaniu – inne przyczyny

                  Wiemy już, że gdy odczujemy szarpanie przy ruszaniu autem na zimnym silniku, możemy liczyć się z kosztowną wymianą sprzęgła, ale nie tylko ono może być przyczyną naszych kłopotów. Wina może leżeć również po stronie silnika. Co może powodować szarpanie podczas ruszania? Najczęściej wymieniana przez specjalistów przyczyna to problemy z wadliwą regulacją kąta wyprzedzenia zapłonu lub wtrysku paliwa albo po prostu niewłaściwa praca wtryskiwaczy, która pojawia się na wolnych obrotach silnika lub w całym zakresie jego pracy. Może to także być nieszczelny układ wydechowy w okolicach sondy lambda lub niewłaściwy odstęp elektrod w świecach zapłonowych. Brzmi poważnie, ale każda z tych usterek występująca oddzielnie nie powoduje spustoszenia w portfelu. Jednak zignorowanie – najpierw delikatnych drgań – a później szarpania przy ruszaniu, może spowodować, że z małej kwoty, którą moglibyśmy wydać na naprawę samochodu, zrobi się kilkutysięczna suma.

                  Jak nie dopuścić do szarpania przy ruszaniu?

                  Przede wszystkim należy dbać o sprzęgło, czyli korzystać z niego we właściwy sposób. Zdaniem mechaników to nie awarie mechaniczne, ale niewłaściwe użytkowanie sprzęgła najczęściej prowadzi do usterek. 

                  Jakie błędy najczęściej popełniają kierowcy w obsłudze sprzęgła? Specjaliści wskazują na nadmierne obciążanie sprzęgła w trakcie ruszania na tzw. półsprzęgle – w ten sposób można całkowicie uszkodzić sprzęgło nawet już po kilkuset kilometrach jazdy wskutek spalenia okładziny sprzęgła. Efekt? Konieczność wymontowania skrzyni biegów i wymiana elementów sprzęgła. Koszt? Nawet kilka tysięcy złotych. Aby nie doprowadzić do szybkiego zużycia sprzęgła, podczas jazdy nie można trzymać nogi na pedale sprzęgła. Niestety przyzwyczajenia części kierowców są takie, że pozostawiają lewą stopę spoczywającą na pedale sprzęgła, wskutek czego nieświadomie lekko naciskają na ten pedał przez większość czasu w trakcie jazdy. A to prowadzi do zużycia łożyska wyciskowego oraz okładzin sprzęgła. I znowu narażamy się na koszty, a także szybko pojawiające się objawy uszkodzenia auta, jak szarpanie podczas ruszania. 

                  Kolejny przykład? Gwałtowne puszczanie pedału sprzęgła po zmianie biegów, co powoduje jego odskoczenie. Zmiana biegów powinna odbywać się dynamicznie i szybko, a zwolnienie pedału sprzęgła musi być się odbywać płynnie.

                  Tyle błędów po stronie niedoświadczonych kierowców. 

                  Jak przygotować się do jazdy autem? Źródło: Dzień Dobry TVN

                  fot. Skoda

                  Materiał promocyjny
                  podziel się:

                  Pozostałe wiadomości