Statyw oświetleniowy - jaki wybrać do studia?

Studio fotograficzne
Hero Images Getty Images
Źródło: Hero Images
Nie ma studia fotograficznego bez oświetlenia. Do każdej lampy w studiu możemy zastosować statyw oświetleniowy - zarówno do reporterskiej błyskowej, jak i tej ze światłem ciągłym. Statywy oświetleniowe dają nam ogromne możliwości w pracy - możemy ustawić lampy na dowolnej wysokości oraz pod dowolnym kątem. W końcu odpowiednie ustawienie oświetlenia do połowa sukcesu udanej sesji fotograficznej.

Statyw oświetleniowy możemy zastosować do każdej lampy w studiu fotograficznym - zarówno do reporterskiej błyskowej, jak i tej ze światłem ciągłym. Statywy oświetleniowe dają nam ogromne możliwości w pracy - możemy ustawić lampy na dowolnej wysokości oraz pod dowolnym kątem. W końcu odpowiednie ustawienie oświetlenia do połowa sukcesu udanej sesji fotograficznej. Na rynku fotograficznym wyróżniamy m.in. statyw oświetleniowy z windą, belką oraz korbą.

Statyw oświetleniowy do studia - na co zwracać uwagę, jaki wybrać?

Statyw to najczęściej trójnóg zapewniający stabilizację dla umieszczonego na nim sprzętu. W przypadku fotografii na statywie wcale nie musi być aparat. Mamy też dostępne statywy oświetleniowe. Statyw oświetleniowy ma standardową budowę. Składa się z teleskopowo wysuwanych rurek wykonanych metalu, a wysokość każdej sekcji statywu regulujemy oddzielnie. Statyw oświetleniowy ma zapewnić nam kilka kwestii. Po pierwsze stabilizację dla lampy. Po drugie możliwość umieszczenia jej na odpowiedniej wysokości (w zależności od potrzeb fotografa). Po trzecie umieszczenie lampy również pod odpowiednim kątem do fotografowanej sceny. Jak w przypadku każdego statywu bardzo ważny jest jego udźwig. Statyw oświetleniowy nie może mieć mniejszego udźwigu niż waga lampy. Źle dobrana przeciwwaga skutkowałaby upadkiem statywu wraz z oświetleniem - co za tym idzie uszkodzeniem lampy. Kluczową kwestią przy wyborze jest też zakres wysokości. Statywy oświetleniowe mogą sięgać nawet kilku metrów.

Statyw oświetleniowy z belką poprzeczną w zestawie daje nam dodatkowe możliwości. Na belce bowiem możemy zamontować oświetlenie. Aby uniknąć sytuacji, w której lampa przeważy statyw oświetleniowy z belką należy korzystać z dołączonym obciążników. Sprawa wygląda tak samo, jak z udźwigiem statywu. Sprawdzamy ile wynosi waga obciążenia belki i jaki dzięki temu jest maksymalny udźwig dla naszych lamp. Statywy oświetleniowe bardzo często wyposażone są w korbę, która obsługuje wyciągarkę linową. Profesjonalne oświetlenie studia fotograficznego, to sekwencja wielu lamp i reflektorów. Ich waga wynosi często dziesiątki kilogramów. Solidny statyw oświetleniowy z korbą jest w stanie zapewnić udźwig sprzętu do 70-80 kilogramów. To pokazuje ogrom wykorzystywanych zewnętrznych źródeł światła na planach zdjęciowych. Warto dodać, że ten rodzaj statywu sam waży w granicach 10-15 kilogramów. Z kolei statyw oświetleniowy z windą jest pozbawiony stalowej linki (obecnej w statywach z korbą). Producenci statywów zapewniają, że tego typu konstrukcja jest bardziej bezpieczny i zarazem zapewnia większą stabilność dla naszego oświetlenia.

Umówiliśmy już statywy oświetleniowe, które sprawdzą się na największych planach zdjęciowych. Mają ogromny udźwig dla lamp, a ich wysokość może sięgać kilku metrów. Co jeśli dysponujemy niewielkim studiem, a nasze oświetlenie to zaledwie dwie-trzy lampy? W takim przypadku wybieramy statywy dostosowane do naszych potrzeb. W studiu korzystamy też z lampy błyskowej reporterskiej. Nie musimy jej umieszczać tylko na aparacie. Błysk lampy wyzwolimy na kilka sposób np. z użyciem drugiej lampy w odpowiednim trybie albo poprzez wykorzystanie radiowego wyzwalacza. Wróćmy jednak do trójnogów, bo takie oświetlenie też możemy na nich umieścić. Potrzebujemy po prostu statywu oświetleniowego zakończonego uchwytem na lampę - przypomina małą szynę. O ile przy tego typu konstrukcjach uchwyt jest stabilny, to należy uważać na sam statyw, aby się nie przewrócił. Ciekawostką jest fakt, że w tego rodzaju trójnogach znajdziemy też otwór na umieszczenie parasola (pełni funkcję dyfuzora). Jest to często bardzo budżetowe rozwiązanie, które wiele wnosi w kontekście oświetlenia planu zdjęciowego.

Podsumowując, profesjonalne statywy oświetleniowe do studia fotograficznego to na pewno większy wydatek. Jednak należy pamiętać, że oferują one bardzo duży udźwig dla lamp, solidną, stalową konstrukcję oraz wyciągarkę linową lub windę. Wszystko dla bezpieczeństwa naszego oświetlenia znajdującego się nawet na kilkumetrowej wysokości. Na rynku fotograficznym znajdziemy też budżetowe statywy oświetleniowe przeznaczone m.in. do lamp reporterskich. Co znacznie ułatwi nam pracę w studiu fotograficznym.

Zobacz film: Fotografia tradycyjna. Źródło: Dzień Dobry TVN

Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN

Źródło zdjęcia głównego: Hero Images

podziel się:

Pozostałe wiadomości