Motoryzacja

Spalanie w samochodzie hybrydowym w mieście i na trasie

czerwona toyota

mat. prasowe

Motoryzacja

Spalanie w samochodzie hybrydowym w mieście i na trasie

czerwona toyota

mat. prasowe

Z roku na rok popularność samochodów hybrydowych w Polsce i na świecie rośnie. Powodem rosnącego zainteresowania jest niezawodność i oszczędność hybryd. A mniejsze spalanie oznacza też większą korzyść dla środowiska. Sprawdźmy zatem, ile paliwa spala auto hybrydowe.

Dlaczego napędy hybrydowe są oszczędne?

Oszczędność auta o napędzie hybrydowym bierze się przede wszystkim z samej konstrukcji tegoż napędu. Składa się on przede wszystkim z trzech połączonych ze sobą elementów: silnika elektrycznego, silnika spalinowego oraz akumulatora hybrydowego. Hamując, auto hybrydowe odzyskuje energię, która magazynowana jest w akumulatorze. Ten z kolei zasila silnik elektryczny, który wspomaga konwencjonalny motor samochodu, a czasami też samodzielnie wprawia auto w ruch. To zaś przekłada się na oczywiste oszczędności paliwa. W czasie jazdy ze stałą prędkością w samochodzie o napędzie hybrydowym silnik elektryczny przekazuje również nadwyżki energii do akumulatora. W ten sposób zasilany akumulator nie potrzebuje doładowywania prądem z zewnątrz. Wyjątkiem są hybrydy plug-in, które dysponują większymi akumulatorami i oferują taką możliwość, lecz mogą sprawnie działać również bez dodatkowego ładowania.

Najpopularniejsze samochody hybrydowe pozbawione są również kilku podatnych na awarie elementów: nie zawierają tradycyjnego alternatora, sprzęgła, rozrusznika czy pasków napędowych. Ważne jest również to, że w hybrydach znacznie wolniej zużywają się klocki i tarcze hamulcowe. Średnie spalanie samochodu hybrydowego może zejść nawet do 3-5 l na 100 kilometrów. Dla przykładu średnie spalanie ustępującej generacji Toyoty Yaris z silnikiem 100 KM 1.5 Hybrid to 4,7-5 l/100 km. U dwóch największych konkurentów Yarisa – Skody Fabii i Hyundaia i20 z silnikami spalinowymi w najbogatszych wariantach to 5,6-6,2 litra. Uśredniając te wyniki (4,8 l dla hybrydy i 5,9 dla benzyniaków) i przyjmując średnią cenę benzyny po 4,15 zł/l otrzymujemy wynik wskazujący, że posiadając hybrydę, na 1000 przejechanych kilometrach zostaje nam w kieszeni ok. 45 zł.

Ile naprawdę pali hybryda?

Spalanie hybryd jest najniższe na rynku o czym świadczą wyniki licznych testów przeprowadzanych na całym świecie przez dziennikarzy i firmy analityczne. Warto jednak spojrzeć na oficjalne dane, czyli raporty spalania badań WLTP. Liderem w produkcji hybryd jest japońska Toyota, która wypuściła pierwszy tego typu samochód w 1997 roku. Od tej pory na świecie sprzedano 15 mln tego typu aut, a w samej Polsce tylko w ubiegłym roku ponad 26 tys. sztuk. Najnowsze hybrydy Toyoty są wyposażone w zaawansowany technologicznie napęd hybrydowy już czwartej generacji. Auta te są w stanie poruszać się w mieście na samym silniku elektrycznym nawet do 80 proc. czasu jazdy. Jeśli chodzi o spalanie samochodów hybrydowych Toyoty, najniższym może pochwalić się Toyota Prius Plug-in. Średnie zużycie w tym modelu plasuje się na poziomie od 1,2 l/100 km. Zaś spalanie popularnej hybrydy Toyoty – Corolli w wersjach Hatchback, TS Kombi i Sedan z silnikiem 1.8 Hybrid 122 KM e-CVT wynosi od 4,3 l/100 km. Warto podkreślić, że Corolla stała się hitem sprzedażowym 2019 roku. Japoński koncern sprzedał w 2019 roku nad Wisłą 20 895 sztuk tego modelu, a Toyota Corolla był drugim najpopularniejszym samochodem w Polsce pod względem liczby rejestracji. Warto zaznaczyć również spalanie hybrydy Toyoty Yaris Hybrid, które w przypadku egzemplarzy 3. generacji modelu wynosi od 4,7 l/100 km. Na polskim rynku debiutuje właśnie nowy Yaris, który imponuje zużyciem paliwa niższym o 20% paliwa, a jednocześnie dysponuje o 15 proc. wyższą mocą. Uwagę zwraca również spalanie Toyoty C-HR – innej bardzo popularniej hybrydy Toyoty – wersja Hybrid 122 KM spala średnio 4,8-5,2 l/100 km.

Dane WLTP, mimo że są doskonalsze od wcześniejszej metody pomiarowej NEDC, bo zakładają warunki testowe bardziej zbliżone do tych, w których auta poruszają się na co dzień, nie są jednak doskonałe. Dlatego wiele osób dziwi się, że ich spalanie jest inne niż to podawane w katalogach. Spalanie hybrydy może być inne u każdego użytkownika. Zależy od tego, jak dynamiczny styl jazdy prezentuje kierowca, a także tego, czy świadomie wykorzystuje zalety hybrydy – np. odzyskiwanie energii w czasie dojeżdżania do sygnalizacji świetlnej. Bez wątpienia mistrzami w wykorzystywaniu napędu hybrydowego są taksówkarze, dlatego tak wiele korporacji przesiadło się już wiele lat temu na hybrydy.

Ile pali hybryda w mieście?

Jeżdżenie samochodem po mieście ma swój specyficzny charakter. Wiąże się też często ze staniem w korkach. Dla niektórych kierowców to nawet przykra codzienność. Jak w tych warunkach sprawdzają się hybrydy? Warto w tym momencie przejrzeć wyniki spalania aut o napędzie hybrydowym, jakie uzyskali dziennikarze testujący auta w codziennych warunkach. Uśredniając dane z kilku tytułów prasowych, średnie spalanie Toyoty Yaris Hybrid w warunkach miejskich osiąga wartość na poziomie 4,5 l/100 km. Warto zwrócić uwagę, że Yaris był pierwszym modelem w segmencie B, który otrzymał pełny napęd hybrydowy. Jego większa siostra – Corolla Hatchback Hybrid uzyskała w mieście średni wynik 5,5 l/100 km. Nieco wyższy rezultat, bo 6 l/100 km osiągnął hybrydowy Volkswagen Golf GTE w wersji plug-in. Wynik ten osiągnięto przy naładowanej z gniazdka baterii. W innym przypadku, średnie spalanie w mieście wzrasta. Oszczędniejszy wydaje się być, znacznie większy od Golfa, amerykański Ford Mondeo Hybrid. Ten uzyskał średni wynik w granicach 5,2 l/100 km. Podobny wynik (5 l/100 km) osiągnął oferowany przez południowokoreański koncern Hyundai model Ionic.

mat. prasowe

Mówiąc o samochodach hybrydowych, również tych do jazdy w mieście nie sposób nie wspomnieć o Toyocie Auris, której godnym następcą jest nowa Corolla w wariantach Hatchback i TS Kombi. Auris Hybrid to samochód hybrydowy, który bardzo często spotkamy na drogach w Polsce. Średnie spalanie hybrydy w testach redakcyjnych w mieście wynosiło 5 l/100 km. Biorąc pod uwagę rozmiary i bagażnik, nie dziwi fakt, że Auris stał się popularnym samochodem wśród właścicieli firm i dostawców.

Ile pali hybryda na autostradzie?

Przez wiele lat utrzymywało się przekonanie, że na dalekie trasy najlepiej sprawdza się silnik diesla, bo mniej spala. Okazuje się, że napędy hybrydowe wcale nie wypadają gorzej, a niektóre modele nawet lepiej od konwencjonalnych aut spalinowych. Jak pokazują testy redakcyjne, średnie spalanie SUV-ów napędzanych dieslem zaczyna się od 8-10 l/100 km. Tymczasem hybrydowa RAV4 jest w stanie zejść do 8,5 l/100 km. Jej mniejszy brat – C-HR – nawet do 8 litrów. Jeszcze lepiej kształtuje się wynik Corolli TS – czyli wersji kombi nowej Corolli, która w rzeczywistych próbach na autostradzie osiąga około 7,5–7,7 l/100 km. I to w najmocniejszej wersji 2.0 Hybrid Dynamic Force 184 KM.

Ile pali hybryda w cyklu mieszanym?

Cykl mieszany to sposób jazdy, z którego najczęściej korzystają zwykli użytkownicy samochodów. Dojeżdżają oni często codziennie do pracy – czyli korzystają z ruchu miejskiego – a także organizują wypady poza miasto, żeby móc odpocząć od miejskiego zgiełku albo odwiedzić rodzinę. Załóżmy, że kierowca dojeżdża do pracy codziennie ok. 30 km i trzy razy w roku wyjeżdża na wakacje nad morze, do którego ma 300 km w jedną stronę. Do symulacji wybierzemy Toyotę Corollę 1,8 Hybrid 122 KM i benzynową Skodę Octavię 1,5 TSI 150 KM. Kierowca w ciągu roku pokonuje 16 980 kilometrów. Przy średniej cenie 4,15 za litr benzyny korzystając z napędu hybrydowego łącznie wyda 3 245 zł, a przy opcji samochodu tylko benzynowego 4 374 zł. Oznacza to, że w kieszeni rocznie zostanie mu 1 129 zł więcej (wyliczenia przy średnim spalaniu katalogowym).

Ile oszczędzisz dzięki hybrydzie?

O tym, że hybrydy pomagają zaoszczędzić pieniądze, mówią również badania przeprowadzone przez Politechnikę Krakowską. Naukowcy sprawdzali działanie silników układów hybrydowych dwóch aut – Toyoty CH-R i Toyoty Yaris. Hybrydy w gęstym ruchu miejskim – centrum Krakowa – spalały zaledwie około 5 litrów paliwa. Tymczasem auta spalinowe tej samej marki pochłaniały dwukrotnie więcej benzyny. O tym, że auta z napędem hybrydowym są ekonomiczne, świadczy fakt, że w ostatnim czasie na hybrydy przesiadają się policjanci i strażnicy miejscy. Rok temu w Rzeszowie zakupiono dla policji cztery hybrydowe Toyoty Corolle TS Kombi. Policja korzysta z aut z napędami hybrydowymi również w innych miastach.

Bazując na powyższych przykładach można wyliczyć, że handlowiec, który w ciągu roku pokonuje 80 tys. kilometrów, zaoszczędza na hybrydzie (tylko na samym paliwie) ok. 5 312 zł. Wszystko zależy jednak od stylu i warunków jazdy. W przypadku osób, które poruszają się tylko po mieście, te oszczędności mogą kształtować się inaczej. Z jednej strony w warunkach miejskich spalanie hybryd jest wyjątkowo niskie, z drugiej w mieście pokonuje się zwykle mniejsze dystanse. Nie ulega jednak wątpliwości, że auta hybrydowe są wyraźnie tańsze w eksploatacji. Przeczytaj więcej o hybrydowych samochodach Toyoty.


Artykuł sponsorowany
Co sądzisz o tym artykule?
59
5
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0