Zdrowe odżywianie

Ryby - które warto jeść? Jakie ryby morskie są zdrowe?

Ryby mają nieoceniony wpływ na nasze zdrowie. Są proste i łatwe do przyrządzenia. Które ryby są najzdrowsze? Jakich nie warto kupować? Gościem Dzień Dobry TVN był Olin Gutowski, aktor, wędkarz i pasjonat ryb.

Zobacz też: Wędkarstwo morskie staje się coraz popularniejsze >>> 

Polacy jedzą bardzo mało ryb, albo nie jemy ich wcale, albo goszczą na naszych stołach od święta. Najczęściej omijamy ryby, ze względu na ich smak, zapach, małą kaloryczność. Tak naprawdę problem nie jedzenia ryb wynika z niewiedzy. W naszej kulturze, pomysł na rybę ogranicza się do usmażenia jej w grubej panierce, podanej w zapieczonej formie - tzw. ryby po grecku - i na tym pomysły się kończą. Ponadto znamy zbyt mało ryb i nie znamy ich wartości.

Ryby ze względu na swoje prozdrowotne właściwości powinny być jedzone minimum 2 razy w tygodniu, pod każdą postacią. Warto zgłębić temat by poznać najzdrowsze ryby morskie. Które z nich mają najwięcej wartości i należy wprowadzić je do naszego jadłospisu. Mięso ryby, bardzo łatwo poddaje się obróbce termicznej, a co ważne - wystarczy maksymalnie 30 minut, by stworzyć pełnowartościowy i pyszny posiłek.

Zobacz też: Jak zrobić tempurę? Przepisy na sushi >>> 

Jak wpływają na zdrowie ryby morskie?

Morskie ryby to przede wszystkim ogromne źródło nieocenionych tłuszczów nienasyconych. Kwasy omega-3 i 6 mają korzystny wpływ nie tylko na zdrowie ale wygląd, i procesy przeciwstarzeniowe. Ryby to również źródło witaminy A, E, D. Oraz szeregu składników mineralnych: potasu, cynku, selenu, magnezu, wapnia, białka. Regularne jedzenie ryb pozytywnie wpływa na szereg procesów zachodzących w organizmie:

  • działają przeciwzapalnie, gaszą już powstałe ogniska,
  • wykazują działanie przeciwnowotworowe,
  • chronią przed miażdżycą (regulują cholesterol), usprawniając układ krążenia,
  • regulują metabolizm,
  • utrzymują ciśnienie krwi na właściwym poziomie,
  • wspomagają mineralizację kości,
  • wzmacniają włosy i paznokcie,
  • nawilżają i odżywiają skórę,
  • opóźniają i spowalniają procesy starzenia (szczególnie tłuste ryby),
  • wspomagają pracę mózgu i układu nerwowego,
  • regenerują i usprawniają pracę mięśni,
  • działają przeciwdepresyjnie.


Dlaczego ryby morskie są najlepsze?

Morskie ryby są przede wszystkim bardziej tłuste, a tym samym bogatsze we wszystkie niezbędne wartości. Mają do zaoferowania znacznie więcej niezbędnych kwasów tłuszczowych omega-3 i 6 niż ryby słodkowodne. Tłuszcz ryb morskich w przeciwieństwie do zwierzęcego jest zdrowy i jak najbardziej potrzebny nam do utrzymania zdrowia. Chociażby wszystkim dobrze znany tłuszcz z wątroby rekina jest powszechnie stosowany nawet w suplementacji dzieci, wpływając na ich zdrowie, odporność i mocne kości. Ryby morskie to również bogate źródło selenu i jodu, które chronią przed nowotworami, regulują prawidłową pracę tarczycy.

Ryby morskie nawet te tłuste są niskokaloryczne, dlatego powinny sięgać po nie osoby będące na diecie, lub chcące utrzymać zdrową sylwetkę. Tłuste ryby morskie to głównie: łosoś, makrela, szproty i śledzie.

Zobacz też: Ryby w Polsce – najpopularniejsze gatunki >>> 

Jakie ryby morskie są najzdrowsze?

Wybierając ryby, warto kierować się ich właściwościami i tym co mają do zaoferowania naszemu zdrowiu. Wprowadzenie ich do stałego jadłospisu, będzie lekarstwem chroniącym przed wieloma chorobami.

Łosoś - ma najwięcej aminokwasów, jest rybą delikatną i aksamitną w smaku. Jest również bezpieczny, dlatego mogą go spożywać osoby chore na serce, mające problem z układem krążenia i cukrzycy. Ale uwaga: łososie hodowlane z Norwegii mogą zawierać: antybiotyki, sterydy, psychotropy i barwniki, które negatywnie wpływają na zdrowie.

Dorsz - jedna z chudszych morskich ryb, bogata w witaminy, aminokwasy i minerały. Doskonała dla osób walczących z nadwagą, bądź dbających o szczupłą sylwetkę.Dzięki wysokiej zawartości jodu, reguluje pracę tarczycy.

Flądra - chuda morska ryba, mająca do zaoferowania bogate źródło jodu, selenu, witaminy B12. Jedna z najzdrowszych ryb, bowiem zaledwie 100 g flądry pokrywa dzienne zapotrzebowanie na jod.

Makrela - największe źródło kwasów omega-3. Działa przeciwstarzeniowo, wzmacnia odporność, włosy i paznokcie. Niestety najczęściej spotykana jest w formie wędzonej. Warto jednak rozejrzeć się na świeżą lub mrożoną wersją makreli.

Szprotki - bogate źródło białka i wapnia. Wspomaga remineralizację kości, reguluje pracę serca i mięśni. Najlepiej szukać szprotek w wersji świeżej, mrożonej lub wędzonej. Te z puszki, mają najmniej składników odżywczych.

Jak przyrządzać ryby by nie stracić ich właściwości?

Mięso ryb jest bardzo delikatne i bardzo łatwo poddaje się obróbce termicznej. Co więcej ryby są dosyć łatwym produktem w kuchni, nie wymagają wielogodzinnego marynowania czy przygotowywania. Zaledwie 30 min. to czas by przygotować rybny posiłek. Mięso ryb ze względu na swoją delikatność, bardzo łatwo przejmuje smak dodatków, przypraw i ziół. Dlatego doprawiając ryby, należy ograniczyć się do szczypty. Ryby są delikatne, warto więc przyrządzać je w sposób, który zachowa jak najwięcej ich wartości. Ryby lubią niskie temperatury pieczenia, optymalne będzie 80 stopni Celsjusza. Nie należy na pewno przekraczać 200 stopni. Ryby morskie najlepiej przyrządzać na grillu, piec lub gotować na parze. Smażenie ryb w głębokim tłuszczu, a co gorsza w panierkach, zmniejsza ilość i wchłanialność kwasów omega-3 i 6. Co ciekawe, nie trzeba również unikać konserw, pod warunkiem, że ryba w nich jest podana w sosie własnym.

Zobacz też: Sezon na leszcza >>> 

Co sądzisz o tym artykule?
87
6
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0