Newsy

Restauracje, kawiarnie, fryzjerzy i kosmetyczki znowu otwarte. Jakie zasady obowiązują? 

Otwarte drzwi

andresr/Getty Images

Newsy

Restauracje, kawiarnie, fryzjerzy i kosmetyczki znowu otwarte. Jakie zasady obowiązują? 

Otwarte drzwi

andresr/Getty Images

W związku z wprowadzeniem 3. etapu odmrażania gospodarki w Polsce zostały otwarte restauracje, kawiarnie oraz salony kosmetyczne i fryzjerskie. Jakie będą obowiązywały zasady podczas wizyt w tych punktach usługowych? 

Restauracje znów otwarte. Jakie obowiązują zasady? 

Od 18 maja br. bary, kawiarnie i restauracje są otwarte, w związku z tym Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Głównym Inspektorem Sanitarnym i przedstawicielami branży gastronomicznej, przygotowało wytyczne do funkcjonowania gastronomii w trakcie epidemii.

Wskazano w nich, że usługi gastronomiczne – przy zachowaniu określonych ograniczeń i obostrzeń dot. bezpieczeństwa i higieny pracy – mogą być świadczone w kawiarniach, restauracjach i strefach gastronomicznych (food court), zarówno na miejscu jak i na wynos.

Restauracje i bary muszą jednak wprowadzić zasadę 1,5 m odległości od krańca blatu jednego stolika do krańca blatu drugiego. W lokalach można korzystać tylko z jednorazowych sztućców, schowane mają być wszelkie dodatki jak cukier, serwetki, wazoniki, ect.

Właściciele lokali muszą zadbać o zachowanie bezpiecznych odległości i środków higieny dla gości oraz regularnie dezynfekować powierzchnie w restauracjach i kawiarniach z miejscami do siedzenia.

Osoby stojące w kolejce powinny zachować 2-metrowy dystans. Wymagana jest również dezynfekcja rąk przy wejściu na teren lokalu. Dozowniki z płynem do dezynfekcji mają się znajdować w obszarze sali jadalnej (przy punktach składania zamówień/ kasowych) oraz przy wyjściu z toalet - czytamy w wytycznych.

Do właścicieli lokali gastronomicznych należy też ustalenie i kontrola maksymalnej liczby gości, która w danym momencie w nim przebywa. Natomiast kucharze i kelnerzy powinni nosić maseczki oraz rękawiczki. Po wyjściu gości, stoliki powinny być każdorazowo dezynfekowane.

Według wytycznych, odległość od krańca blatu jednego stolika do krańca blatu drugiego stolika powinna wynosić 1,5 m lub 1 m w przypadku oddzielenia stolików przegrodami o wysokości minimum 1 m (ponad blat stolika). Podczas spożywania posiłków lub napojów w lokalu, ogródku gastronomicznym oraz wydzielonej strefie gastronomicznej klienci mogą zdjąć maseczkę.

Według zaleceń resortu, właściciel restauracji powinien stworzyć takie warunki pracy, by gwarantowały one zachowanie bezpiecznych odległości między pracownikami. Tam gdzie to możliwe, do komunikacji wykorzystywane mają być telefony komórkowe i internet.

Salony fryzjerskie - jakie zasady obowiązują w dobie pandemii?

W salonach fryzjerskich powinna obowiązywać zasada: 1 fryzjer z zestawem czystych narzędzi dla 1 klienta (grzebienie, nożyczki, spinki, szczotki itd.). Wymagane jest też zachowanie 2 m odległości między stanowiskami pracy i pracownikami.

Codziennie przed rozpoczęciem fryzjerzy powinni dokonywać pomiaru temperatury ciała przy pomocy termometru bezdotykowego. W przypadku wystąpienia objawów choroby, należy natychmiast odsunąć pracownika od pracy.

Dla bezpieczeństwa klientów fryzjerzy są zobowiązani do:

  • Noszenia rękawiczek, maseczek, a nawet gogli i przyłbic przy wykonywaniu usług.
  • Stosowania odzieży ochronnej lub dedykowanej odzieży roboczej.
  • Przyjmowania tylko osób zdrowych i nie będących w kwarantannie lub pod nadzorem epidemicznym.
  • Serwowania napoi wyłącznie w opakowaniach jednorazowych.
  • Oczyszczania każdej dotykanej powierzchni kilka razy w ciągu dnia pracy.
  • Zabezpieczania i dezynfekcji urządzeń i mebli zabiegowych po każdym kliencie.

Natomiast klienci salonów fryzjerskich powinni:

  • Umawiać wizytę przez internet lub telefon.
  • Zachować bezpieczną odległość 2 m, mijając się z innymi osobami w salonie.
  • Nosić jednorazowe maseczki i rękawiczki.
  • Dokonywać płatności w sposób bezkontaktowy.

W przypadku braku możliwości zapewnienia minimum 2m odległości pomiędzy stanowiskami dla klientów, rekomendowane jest zainstalowanie ekranów ochronnych (przepierzenia, ścianki) pomiędzy stanowiskami. Przepierzenia powinny być wykonane z materiału nieprzepuszczającego powietrze, np. plexi skutecznie oddzielającej pracowników. W salonie nie ma możliwości skorzystania z poczekalni. Klienci nie mogą tam również używać telefonów komórkowych.

Od zakończenia usługi do przyjęcia kolejnego klienta powinno upłynąć tyle czasu, ile wymagane jest przy zastosowaniu danego środka do dezynfekcji.

Salony kosmetyczne - zasady obsługi

W salonach kosmetycznych stanowiska pracy powinny uwzględniać wymagany dystans przestrzenny między pracownikami (zalecane co najmniej 2 m). W przypadku braku takiej możliwości rekomenduje się zainstalowanie ekranów ochronnych (przepierzenia, ścianki) pomiędzy stanowiskami. Dodatkowe przepierzenia - w celu oddzielenia personelu od klienta – można też zastosować na stanowiskach manicure. Przepierzenie powinno umożliwić przełożenie dłoni.

Świadczenie usług w salonach kosmetycznych powinny odbywać się w systemie zmianowym i rotacyjnym. Dopuszczalna jest praca tego samego zespołu przez cały dzień. Przed rozpoczęciem pracy, tuż po przyjściu do gabinetu, pracownicy powinni obowiązkowo umyć ręce wodą z mydłem.

Dla bezpieczeństwa klientów salonów kosmetycznych pracownicy powinni:

  • Nosić specjalistyczny strój adekwatny do wykonywanego zabiegu (np., fartuch jednorazowy lub tekstylny prany w min. 60 stopniach C);
  • Nosić maseczkę ochronną i/lub przyłbicę albo gogle bądź też zastępczo inne rozwiązanie spełniające tę funkcję;
  • Obowiązkowo nosić rękawiczki przy wykonywaniu usługi (zmieniane każdorazowo po wykonaniu usługi) – jeśli rodzaj wykonywanego zabiegu na to pozwala.

Wytyczne dla klientów salonów kosmetycznych:

  • Na zabiegi powinni przychodzić bez osób towarzyszących.
  • Są zobligowani do zasłaniania nosa i ust oraz do noszenia rękawic ochronnych (jeśli jest to możliwe ze względu na rodzaj wykonywanego zabiegu).
  • Nie mogą też używać telefonów komórkowych w trakcie wykonywania usługi.

W zależności od rodzaju wykonywanego zabiegu, gabinet powinien im też zapewnić:

  • peniuar jednorazowy lub zastępczo inne rozwiązanie spełniające jego funkcję,
  • bieliznę jednorazową,
  • podkład jednorazowy do gromadzenia odpadów niemających kontaktu z krwią.

Resort rozwoju podkreśla, że stopniowy powrót do normalności nie zwalnia ze stosowania podstawowych zasad bezpieczeństwa. W związku z czym przypomina o zachowaniu 2-metrowej odległości od innych w przestrzeni publicznej, obowiązku zasłaniania nosa i ust w miejscach publicznych, ścisłym przestrzeganiu zasad sanitarnych w miejscach gromadzenia się ludzi (dezynfekcja i utrzymanie odpowiedniego dystansu) oraz kwarantannie i izolacji dla osób zarażonych lub potencjalnie zarażonych.


Zobacz też:

Janina Ochojska wygrała walkę z rakiem. Co radzi osobom, które usłyszały podobną diagnozę?

Pozytywne skutki kwarantanny. Polacy zdecydowanie rzadziej sięgają po papierosy

Pierwsze kliniczne testy szczepionki przeciwko COVID-19 w Kanadzie

Źródło: PAP |
Co sądzisz o tym artykule?
47
5
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0