Puste lotniska i terminale. Ekspert: "To największy do tej pory kryzys w branży"

''Puste lotniska'', reporter: Bartek Bandoła
Zamknięte niebo - to jeden z efektów pandemii koronawirusa. Zakaz lotów dotyczy rejsów pasażerskich i czarterowych. Piloci wykonują loty techniczne, a służby dokonują przeglądów, żeby maszyny były sprawne i w gotowości. Lotniska przygotowują się do obsługi w nowym reżimie sanitarnym. Jakie zmiany czekają pasażerów? Jak kryzys wpłynie na ceny biletów?

Koronawirus: lotniska i samoloty

Artur Kielak, pilot akrobacyjny i kapitan samolotów rejsowych, kilka dni temu lądował na Okęciu.

Gdy wyszedłem z kokpitu na zewnątrz, na tej płycie nie słychać ani jednego uruchamianego się samolotu. Czasami wiadomo, nic nie ląduje, ale zawsze coś kołuje, zawsze coś się uruchamia, zawsze coś jeździ. Tam po prostu było pusto

- wspomina Artur Kielak. Nie pamięta wcześniej takiej sytuacji.

To jest nieprawdopodobne, nigdy tak Okęcia nie widziałem, oprócz momentu, gdy wybuchł wulkan na Islandii i rzeczywiście też było wszystko uziemione, ale to trwało chwilę. Natomiast to już trwa miesiącami, na razie ciężko powiedzieć, co będzie dalej

- podkreśla pilot.

Zakaz lotów dotyczy wykonywania rejsów pasażerskich, zarówno w ruchu regularnym, jak i czarterowym, czyli na zlecenie biur podróży.

Pomimo braku rejsów pasażerskich, cały czas utrzymujemy pełne zdolności operacyjne . Oznacza to, że 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu na terenie portu dostępne są wszystkie służby, które odpowiadają za zabezpieczenie i obsługę operacji lotniczych

- zapewnia Piotr Adamczyk z Międzynarodowego Portu Lotniczego "Pyrzowice" w Katowicach.

W tym momencie każdy samolot, który jest odpowiednio zabezpieczony i nie został wycofany ze służby, może natychmiast wznieść się w powietrze.

Widzimy, że w wielu przypadkach przewoźnicy wysyłają uziemione samoloty, żeby po prostu przechodziły okresowe, bardzo dokładne sprawdzenia, których dokonujemy. Są to bardzo skomplikowane przeglądy. Wiadomo, że musimy mieć działające ciśnieniowanie samolotu, żeby móc swobodnie oddychać na pokładzie, sprawne silniki, żeby samolot wzbił się w powietrze, sprawną awionikę, żeby piloci mogli odczytać wszystkie parametry lotu podczas jego wykonywania

- wyjaśnia Jakub Linda, operator przeglądów technicznych samolotów.

Piloci wykonują obloty techniczne, żeby samoloty cały czas były w gotowości.

Chodzi o to, żeby wszystko w samolocie działało, jak trzeba. To jest tak, jak z samochodem - jeśli będzie stał w garażu przez pół roku, to po odpaleniu może się zapalić dużo czerwonych lampek. A nie chodzi o to, żeby nam się zapalały jakiekolwiek lampki, gdy pasażerowie wejdą na pokład, więc bardzo dbamy o to, żeby technicznie samoloty były świetnie przygotowane do lotu

- podkreśla pilot Artur Kielak. Bo, jak dodaje, gdy się nie lata i nie trenuje, nawyki zanikają.

To mi zdecydowanie pomaga - przygotowuje nie tylko organizm, ale też umiejętność patrzenia w przestrzeń

- tłumaczy kapitan samolotów rejsowych.

Lotniska po pandemii

Lotniska przygotowują się do obsługi pasażerów w nowym reżimie sanitarnym. Podróżni muszą spodziewać się nowych procedur i rozwiązań.

Przykładem są przegrody na stanowiskach odprawy biletowo-bagażowej. Z pewnością będziemy pilnowali zachowania odpowiedniego dystansu między pasażerami. Jeśli ktoś będzie kogoś odwozić na rejs, będziemy prosili o to, żeby pożegnanie nastąpiło przed obiektem, żeby taka osoba do wnętrza terminalu nie wchodziła

- zapowiada Piotr Adamczyk z lotniska Katowice-Pyrzyce.

Kryzys branży lotniczej a ceny biletów

To największy kryzys, jaki do tej pory miał miejsce w branży - twierdzi Mariusz Piotrowski, ekspert rynku lotniczego.

Spowoduje nieodwracalne zmiany, jeżeli chodzi o to, w jaki sposób podróżujemy

- uważa ekspert. Czy wpłynie on na ceny biletów?

W pierwszym etapie, kiedy niebo zostanie uwolnione, ceny biletów będą bardzo atrakcyjne, bardzo niskie, zresztą widać to już teraz po liniach, które powolutku wracają do latania. Natomiast w dłuższej perspektywie niestety obawiam się, że ceny wzrosną

- przewiduje Mariusz Piotrowski.

Większość ekspertów uważa, że jako pierwsi wrócą łowcy promocji, pasażerowie młodzi, przed 30-ką, bez zobowiązań.

Wygląda na to, że to właśnie młodzi ludzie będą wyciągali branżę lotniczą z tego poważnego kryzysu

- podsumowuje ekspert rynku lotniczego.

Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Pełne odcinki znajdziesz w serwisie Player.

Zobacz też:

Autor: Luiza Bebłot

podziel się:

Pozostałe wiadomości