Styl Życia

Jak realizować postanowienia noworoczne?

2020 rok

Jasmin Merdan / Getty Images

Styl Życia

Jak realizować postanowienia noworoczne?

2020 rok

Jasmin Merdan / Getty Images

Każdego roku obiecujemy sobie różne rzeczy, robimy listę postanowień noworocznych i wierzymy, że po 12 miesiącach będziemy spełnieni i szczęśliwi. Niestety, rzeczywistość jest zupełnie inna. Badania dowodzą, że dotrzymujemy tylko 8% postanowień noworocznych.

Nowy Rok to dla nas tabula rasa , niezapisana tablica, kartka białego papieru, na który możemy nanieść siebie na nowo. W jaki sposób tworzyć pomysły na postanowienia noworoczne i jak ich dotrzymać? Podpowiadamy.

Więcej:

Postanowienia noworoczne – badania

Z badań wynika, że postanowienia noworoczna robi jedna trzecia Polaków, jednak dotrzymuje ich tylko 8%. Postanowienia noworoczne Polaków przede wszystkim dotyczą zdrowego odżywiania i odchudzania. Najpopularniejsze postanowienia noworoczne obejmują także rzucenie palenia i spędzanie większej ilości czasu z rodziną. Dotrzymanie obietnic wymaga sporo samokontroli oraz odpowiedniej motywacji wewnętrznej, wynikającej ze szczerych chęci zmian. Postanowienia noworoczne dzieci zwykle dotyczą takich spraw, jak pomaganie rodzicom, opieka nad zwierzętami, sprzątanie, dbanie o swój pokój. Z perspektywy dorosłych może się wydawać, że dzieci zapisują śmieszne postanowienia noworoczne , takie jak nauka śpiewu mimo braku predyspozycji. Pamiętajmy jednak, żeby nie zniechęcać naszych pociech, tylko dodatkowo je motywować. Postanowienia noworoczne dla dzieci są wyjątkowo trudne do spełnienia, ponieważ maluchy łatwiej zapominają o obietnicach, a rok w życiu dziecka może całkowicie zmienić zachowanie, osobowość czy postawy. Z kolei postanowienia noworoczne nastolatków związane są ze sprawami edukacyjnymi, dietą, poświęcaniem czasu przyjaciołom i takimi cechami charakteru, jak odpowiedzialność, samodzielność, sumienność.

Jakie mogą być postanowienia noworoczne?

Zwykle decydujemy się na jedną z trzech głównych grup postanowień na nowy rok:

  • postanowienia dotyczące złych nawyków: zaprzestanie picia alkoholu, rzucenie palenia, zmywanie makijażu przed snem, jedzenie rano śniadania przed wyjściem zamiast wypicia kilku łyków kawy, częstsze odwiedziny u bliskich;
  • postanowienia dotyczące rozwoju: czytanie książek, ukończenie kursu, zapisanie się na studia, znalezienie ciekawych szkoleń lub konferencji;
  • postanowienia dotyczące ciała: dieta, regularne ćwiczenia, zwiększenie ogólnej aktywności fizycznej.

Jak napisać postanowienia noworoczne?

Przede wszystkim musimy zastanowić się nad własnymi potrzebami. Poszukiwanie w internecie listy najczęstszych postanowień noworocznych innych ludzi nie jest dobrym rozwiązaniem. Należy przeanalizować, czego oczekuje się od siebie samego. Kolejną ważną kwestią jest unikanie generalizacji, czyli słów „zawsze”, „nigdy”. Nie możemy wymagać od siebie rzeczy niemożliwych do osiągnięcia, tylko skoncentrować się na realnych celach. Dużo korzystniejsze jest napisanie jednego lub dwóch postanowień, do których będziemy dążyć przez cały rok, zamiast dziesięciu obietnic, których i tak nie spełnimy. Cele, które wypisujemy, powinny być:

  • szczegółowe (na przykład: do kwietnia przeczytam 4 książki);
  • mierzalne (wyznaczenie dat ważenia, jeżeli chcemy schudnąć);
  • atrakcyjne (cel musi mieć dla nas istotne znaczenie);
  • realistyczne (możliwe do osiągnięcia);
  • terminowe (konkretne daty).

Bardzo dobrym pomysłem jest stworzenie listy postanowień noworocznych dla pary , takich jak wspólna zmiana stylu życia, częstsze wspólne wyjścia lub wyjazdy, realizacja wielkiego marzenia. Para może się wzajemnie motywować i pilnować terminów osiągnięcia celów.

Czy postanowienia noworoczne mają sens?

Jak realizować postanowienia noworoczne?

Po odpowiednim sformułowaniu postanowień na nowy rok należy zadbać o realizację swoich obietnic. Przede wszystkim musimy wyznaczyć konkretne daty i terminy realizacji. Bez względu na to, czy korzystamy z tradycyjnego, papierowego kalendarza, czy wszystkie daty zapisujemy w laptopie lub w aplikacji, musimy być świadomi tego, jak ważna jest koncentracja na konkretach. Daty nie powinny być zbyt odległe. Możemy ustawić sobie alarmy lub powiadomienia i starać się działać zgodnie ze wskazówkami. Jeżeli mamy zamiar zmienić styl życia na bardziej aktywny, wyznaczmy drugi dzień stycznia na pierwsze odwiedziny w pobliskiej siłowni i zakup karnetu. Jeżeli poszukujemy nowej pracy, skonkretyzujmy, kiedy musimy osiągnąć ten cel. Sporym problemem może być rezygnacja z planu w którymś momencie. Dlatego tak ważny jest podział zadań na etapy i stosowanie metody małych kroków. Zdarzają się takie postanowienia, których nie można odkładać. Dobrym przykładem są badania profilaktyczne lub wizyta u dentysty. Postanowień noworocznych nie należy odkładać na kolejny rok, tylko realizować je metodycznie krok po kroku. Osoby, które lubią terminy, powinny pamiętać o tym, że zdaniem psychologów nawyk można ukształtować przez powtarzanie danej czynności codziennie przez miesiąc. Postanowienia noworoczne mogą być początkiem wspaniałej zmiany i nowych możliwości w życiu.

Co sądzisz o tym artykule?
67
6
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0