Ponad 50 proc. rodziców nie wie, co ich dziecko robi w sieci. Kampania "Klikam z głową" ma to zmienić

"Klikam z głową". Z taką kampanią ruszył Urząd Komunikacji Elektronicznej. O jej szczegółach w studiu Dzień dobry TVN opowiedzieli psycholog dr Magdalenę Śniegulską oraz Marcina Cichego, prezesa UKE.

Niewiedza rodziców

Urząd Komunikacji Elektronicznej co roku przeprowadza badania preferencji konsumenckiej.

Wyniki badania były na tyle wstrząsające, że Urząd postanowił zorganizować kampanię ostrzegającą przed negatywnymi skutkami korzystania z Internetu zarówno dzieci jak i ich rodziców.

Okazało się, że ponad 50 proc rodziców w ogóle nie kontroluje treści, z jakich korzystają ich dzieci w sieci. Z kolei ci rodzice, którzy zdeklarowali, że kontrolują działalność dzieci w Internecie, również nie mają pojęcia, co naprawdę maluchy oglądają w czasie wolnym. Rodzice zaznaczali, że dzieci słuchają muzyki, podczas gdy te otarcie przyznawały się do gamingu.

Klikam z głową #keepCTRL

Podczas spotkania inaugurującego kampanię Klikam z głową #keepCTRL odbyła się debata dotycząca cyberbezpieczeństwa. Udział w niej wzięli eksperci, którzy doradzali, jak chronić się przed cyberprzemocą.

Urząd Komunikacji Elektronicznej w ramach kampanii chce ostrzegać dzieci i ich opiekunów przed niebezpiecznymi zjawiskami w sieci, między innymi: przemocą, hejtem, patostreamem, sextingiem oraz takimi zjawiskami jak: FOMO, MOMO, FOJI, JOMO.

W ramach kampanii edukacyjnej UKE powstały cztery filmy ukazujące wymienione zjawiska. Filmy będą pokazywane młodzieży podczas specjalnych zajęć prowadzonych w szkołach w całej Polsce.

  • Fomo - oznacza strach przed wykluczeniem. Np. kiedy nie ma nas w mediach społecznościowych.
    • JOMO – radość wynikająca z faktu, że nie ma nas w mediach społecznościowych. Następuje wówczas ryzyko, ze nie będziemy zaakceptowani w grupie.
      • FOJI - strach przed wejściem do sieci. Boimy się, czy zostaniemy zaakceptowani.

        Do kogo adresowana jest kampania?

        Kampania „Klikam z głową” to wielka i długotrwająca kampania UKE, której częścią jest aktualna teraz #keepCTRL.

        Adresatami „Klikam z głową” są dzieci 6-9 lat (klasy I-III), 10-13 lat(IV-VI), rodzice, nauczyciele, opiekunowie. Z kolei „KeepCTRL” jest skierowana do nastolatków w wieku 13-15 lat, ich rodziców oraz nauczycieli.

        Jak media społecznościowe wpływają na psychikę dziecka?

        Jak zaznaczyła psycholog dr Magdalena Śniegulska z mediów społecznościowych należy korzystać w zrównoważony sposób. Mogą towarzyszyć temu bardzo różne emocje – silne i bardzo negatywne. Doświadczanie tego typu emocji w dłuższej perspektywie czasu może powodować trudności i budować określoną wizję świata.

        Gdy dziecko kontaktuje się z nieodpowiednimi treściami, a nie ma wsparcia może to mieć również skutki długofalowe. Strach, niepokój, szok emocjonalny, nasilone myśli agresywne. Obcowanie i obserwowanie przemocy to przedmiotowe traktowanie kobiet, słabszych od siebie, niepełnosprawnych. Gdy obcujemy z krzywdą to zaczynamy ja akceptować. Takie treści mogą być też formą pożywki dla różnego rodzaju fobii i traum w przyszłości. Ale skutki mogą być również somatyczne i dawać takie objawy tak: bezsenność czy problemy z koncentracją.

        przyznała psycholog.

        Zobacz też:

        Autor: Magdalena Gudowska

        Źródło zdjęcia głównego: E+

        podziel się:

        Pozostałe wiadomości