Polacy kochają kupować w internecie

Dlaczego tak bardzo polubiliśmy zakupy przez internet? Czy niedziele bez handlu pchnęły nas w objęcia sklepów internetowych? W Dzień Dobry TVN o specyfice polskiego handlu w sieci rozmawialiśmy z dr. Maciejem Kaweckim prawnikiem z Wyższej Szkoły Bankowej i Joanną Ceplin - ekspertem w dziedzinie marketingu on-line.

Polska jest w czołówce Unii Europejskiej

Polska jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków w Europie jeżeli chodzi o sektor bankowości i zakupów elektronicznych. Dlaczego Polacy tak bardzo lubią kupować i sprzedawać online?

dr Maciej Kawecki:

Polacy bardzo chętnie korzystają z internetu. Jesteśmy czołówką Unii Europejskiej jeżeli chodzi o otwartość na internet. Bankowość elektroniczna w Polsce rozwija się rzeczywiście najlepiej.

Joanna Ceplin:

Lubimy niskie ceny. Internet kojarzy nam się z tym, że możemy wyszukać okazje. Mamy dostęp do porównywarek cenowych. Ważna jest też dostępność sklepów internetowych - możemy robić zakupy 24h na dobę. Pomocne są też internetowe rekomendacje i opinie. Nawet te osoby, które nie kupują online, szukają w sieci informacji.

Niedziele bez handlu - zakupy w sieci?

Jak mówiła w Dzień Dobry TVN Joanna Ceplin, okazało się , że niedziele bez handlu nie spowodowały wzrostu ilości transakcji w internecie. Niedziele Polacy traktują jako dni wypoczynku, najwięcej zakupów robimy w środku tygodnia.

Jak wygląda sytuacja zakupów online w Polsce?

dr Maciej Kawecki:

Bardzo dobrze. Mówi się, że ponad 70 procent asortymentu bieżącego, takiego najbliższego nam wszystkim, jest kupowane przez internet. Sprzedaż przenosi się do sieci. Często jest tak, że nie mamy czasu, albo wyjście po zakupy jest uciążliwe. Kupując przez internet oszczędzamy czas.

Gdzie kryją się niebezpieczeństwa?

O ile podczas zakupów w sklepach internetowych jesteśmy zabezpieczeni i mamy np. prawo zwrotu, o tyle na portalach ogłoszeniowych zdecydowanie łatwiej możemy paść ofiarą oszustwa.

dr Maciej Kawecki:

Obszarem największej ilości wyłudzeń jest internetowy handel zwierzętami.

Reklamacje w internecie

Musimy pamiętać o tym, że każdą rzecz zakupioną przez internet możemy zwrócić w terminie 14 dni. To jest coś, z czego mamy święte prawo korzystać jeżeli jesteśmy niezadowoleni, albo nam się odwidziało. To jest ta przewaga jaką ma klient internetowy nad klientem sklepu stacjonarnego.

Autor: Anna Kobyłka

podziel się:

Pozostałe wiadomości