Artykuł z cyklu ''Planuję długie życie'' strona główna
Planuję długie życie

Otyłość nie dotyczy wyłącznie wyglądu. Jak nieprawidłowa masa ciała sprzyja zachorowaniu na nowotwory?

Planuję długie życie

Otyłość nie dotyczy wyłącznie wyglądu. Jak nieprawidłowa masa ciała sprzyja zachorowaniu na nowotwory?

Otyłość sama w sobie jest chorobą, która nieleczona może dodatkowo powodować występowanie innych poważnych konsekwencji zdrowotnych. Badania naukowe pokazują, że ryzyko rozwoju raka rośnie proporcjonalnie do wzrostu objętości tkanki tłuszczowej w organizmie. Co można zrobić, aby nie zachorować?

Otyłość – skąd się bierze?

Szacuje się, że trzech na pięciu dorosłych Polaków ma nadwagę. W ocenie Narodowego Funduszu Zdrowia w ciągu najbliższych kilku lat z otyłością będzie się zmagało aż 30 proc. Polaków. Co gorsza, wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że nieprawidłowa masa ciała wiąże się z bardzo poważnymi powikłaniami zdrowotnymi. Jej występowanie podnosi ryzyko rozwoju ponad 200 różnych schorzeń, począwszy od cukrzycy, przez nadciśnienie czy choroby układu krążenia, po nowotwory.

Co sprzyja otyłości? Przede wszystkim nieprawidłowa dieta, obfitująca w przetworzone i tłuste produkty, a także brak lub bardzo niska aktywność fizyczna. Obecnie dużym wyzwaniem jest także łatwa dostępność niezdrowego jedzenia oraz siedzący tryb życia.

Kiedy zaczyna się otyłość?

To, czy mamy prawidłową masę ciała pozwala określić tzw. Body Mass Index – BMI, czyli wskaźnik masy ciała. Oblicza się go w bardzo łatwy sposób – dzieląc masę ciała (w kilogramach) przez wzrost (w metrach). Przykładowo, osoba która waży 80 kg i ma 183 cm wzrostu ma wskaźnik BMI=23,9 kg/m2 (80 kg/1,83m x 1,83 m). Jeśli otrzymana wartość mieści w przedziale 18,5 a 24,99 - waga jest prawidłowa. Przy wartościach:

  • 25,0–29,99 - mówi się o nadwadze;
  • 30,0–34,99 – rozpoznaje się otyłość I stopnia;
  • 35,0–39,99 – mówi się o otyłości II stopnia;
  • ≥ 40,0 – chory zmaga się z otyłością III stopnia (tzw. otyłość olbrzymia).

Warto podkreślić, że BMI nie jest odpowiednim wskaźnikiem w przypadku osób o rozbudowanych mięśniach, kobiet w ciąży, dzieci oraz osób po 65 roku życia.

Innym prostym sposobem, który może pomóc nam w diagnozie nadwagi lub otyłości jest pomiar obwodu talii. Optymalna wartość obwodu talii dla kobiet wynosi 80 cm, natomiast dla mężczyzn 94 cm.

Otyłość – jakim nowotworom może sprzyjać?

Nieleczona otyłość pociąga za sobą bardzo poważne konsekwencje. W ocenie specjalistów osoby z otyłością znacznie częściej zmagają się z cukrzycą, nadciśnieniem tętniczym, miażdżycą, chorobami stawów, a także są bardziej narażone na wystąpienie udaru mózgu. Nadmierna masa ciała sprzyja również nowotworom. Okazuje się, że otyłość – zaraz po paleniu papierosów – jest drugim najgroźniejszym czynnikiem odpowiedzialnym za zwiększenie ryzyka zachorowania na nowotwory.

Międzynarodowa Agencja ds. Badań nad Rakiem (IARC) wykazała, że otyłość znacząco podnosi prawdopodobieństwo wystąpienia raka:

  • okrężnicy;
  • gruczolakoraka przełyku;
  • piersi, zwłaszcza u kobiet po menopauzie;
  • trzonu macicy;
  • nerki;
  • trzustki;
  • pęcherza moczowego;
  • jelita grubego;
  • prostaty.

Otyłość – jak uniknąć?

Specjaliści zalecają, aby spożywać więcej warzyw i owoców (pięć porcji dziennie w stosunku 3 porcje warzyw do 2 porcji owoców). Zawarty w nich błonnik pokarmowy wspomaga metabolizm, a także chroni przed miażdżycą. Dodatkowo w menu powinny znaleźć się produkty zbożowe np. ciemne razowe pieczywo, kasze, brązowy ryż.

Dietetycy i lekarze zalecają urozmaiconą dietę, bogatą m.in. w warzywa i owoce (z przewagą tych pierwszych), rezygnację lub ograniczenie spożycia czerwonego mięsa (maksymalnie 0,5 kg w tygodniu) i zastąpienie go drobiem lub rybami. W diecie powinny się znaleźć także warzywa strączkowe oraz zdrowe tłuszcze roślinne. Ograniczyć trzeba też spożycie soli oraz cukru.

Uzupełnieniem zdrowej diety powinna być aktywność fizyczna. Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia na ruch powinniśmy poświęcać co najmniej 30 minut każdego dnia. Warto dodać, że przez aktywność eksperci rozumieją nie tylko pływanie czy jazdę na rowerze, ale także spacer, korzystanie ze schodów, zabawę z dziećmi, czy pracę w ogrodzie.

Zaplanuj długie życie i rób badania

Ważnym elementem profilaktyki przeciwnowotworowej są badania. Dzięki nim chorobę można wykryć na wczesnym etapie, a tym samym zwiększyć swoje szanse na całkowite wyleczenie. Badania np. w kierunku raka jelita grubego czy piersi można wykonać w ramach kampanii "Planuje długie życie" realizowanej przez Ministerstwo Zdrowia.

Artykuł jest częścią kampanii społecznej "Planuję długie życie" realizowanej w ramach Narodowej Strategii Onkologicznej na lata 2020–2030, finansowanej ze środków Ministra Zdrowia.

Przeczytaj więcej na temat kampanii Planuję długie życie www.planujedlugiezycie.pl.

Zobacz także:


Artykuł sponsorowany
Co sądzisz o tym artykule?
72
7
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0