Oszuści w Chinach wykorzystują polskie marki. "Świadomość ryzyka wciąż jest znikoma"

Waluta
baona/Getty Images
Źródło: iStockphoto
Polskie marki spożywcze padają ofiarami oszustów w Chinach. Nieuczciwi przedsiębiorcy rejestrują ich loga w tamtejszym urzędzie patentowym jako własne. - Kradzież znaków towarowych to w Państwie Środka sposób na dochodowy biznes - pisze wtorkowa "Rzeczpospolita".

Polskie marki ofiara oszustów w Chinach

Jak podaje "Rzeczpospolita", nawet największe polskie firmy spożywcze padają w Chinach ofiarą oszustów.

Ich znaki towarowe rejestrują w chińskim urzędzie znaków patentowych nieuczciwi pośrednicy albo firmy, które z takich kradzieży uczyniły sobie źródło dochodu. Na stronie chińskiego urzędu znaków patentowych logo znanej polskiej spółdzielni mleczarskiej Mlekpol i logo marki Łaciate zarejestrowała na siebie chińska firma Yu Dan Dan. Markę Łowickie, zarówno nazwę, jak i charakterystyczne logo z kobietą w stroju łowickim, zarejestrował podmiot Zhe Jiang Meng Ba Xing Mao Yi Gu Fen You Xian Gong Si

- czytamy.

Dodano, że popularna marka makaronów Lubella, należąca do firmy Maspex, jest zarejestrowana na firmę Son Kyungsoo.

Nie uchroniła się również Mlekovita, która swoje mleko i sery eksportuje na cały świat. Jej logo w różnych rozmiarach zarejestrowały na siebie aż trzy różne firmy, m.in. Miao Jiu Chang

- podała "Rz".

Jak czytamy, niektóre chińskie firmy, które przywłaszczyły sobie polskie znaki towarowe, mają zarejestrowanych kilkadziesiąt albo i więcej marek.

Chińczycy polują na atrakcyjne znaki w internecie, śledzą rejestry europejskich urzędów patentowych, popularne są też wizyty na chińskich targach branżowych, gdzie pierwszego dnia wszystkie stoiska zostają dokładnie obfotografowane

- napisano.

Polski znak handlowy w Chinach

Gazeta poinformowała, że źródłem problemu jest zasada "first to file", czyli kto pierwszy zarejestruje znak handlowy, ten jest jego właścicielem w Chinach. Rozwinęła się więc masowa rejestracja znaków towarowych w złej wierze, by odsprzedawać prawa do nich właścicielom ze sporym zyskiem.

Taki trolling to dziś bardzo dochodowy biznes. Firmy zarabiają na obracaniu cudzymi znakami towarowymi, są wręcz agencje, które zajmują się jedynie wyszukiwaniem znaków z potencjałem do "komercjalizacji". W Polsce świadomość ryzyka wciąż jest znikoma, choć nasze interesy w Azji rosną

- czytamy.

Zobacz też:

Kliknęła w link i straciła dane. Jak się uchronić przed atakami hakerów?

Kradzieże w nowoczesnym wydaniu. Jak złodzieje wykorzystują smartfony, by uzyskać dane z naszej karty?

Koniec z udostępnianiem na Facebooku zdjęć z wizerunkami innych osób? Zapadł przełomowy wyrok sądu

Zobacz wideo: Uwaga na oszustów. Użyczenie lub oklejenie reklamami kupionego na raty samochodu szybko może przerodzić się w koszmar

Uwaga na oszustów. Użyczenie lub oklejenie reklamami kupionego na raty samochodu szybko może przerodzić się w koszmar, źródło: x-news

Autor: Jola Marat

Źródło: PAP| x-news

Źródło zdjęcia głównego: iStockphoto

podziel się:

Pozostałe wiadomości