Profilaktyka zdrowia

Kobiety 60+ nie powinny jeść mięsa?

Z najnowszych badań prof. dr hab. n. med. Jana Lubieńskiego - onkologa, specjalisty w dziedzinie patomorfologii oraz genetyki klinicznej w Międzynarodowym Centrum Nowotworów Dziedzicznych Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie wynika, że kobiety po 60. roku życia nie powinny jeść czerwonego mięsa, ponieważ wzrasta wtedy ryzyko zachorowania na choroby nowotworowe. O swoich badaniach lekarz opowiedział w Dzień Dobry TVN.

Jakiś czas temu grupa Międzynarodowej Agencja Badań nad Rakiem (IARC, ang. International Agency for Research on Cancer), po przeanalizowaniu ok. 800 badań, zakwalifikowała mięso przetworzone do grupy produktów rakotwórczych, a świeże mięso czerwone - prawdopodobnie rakotwórczych. Doszedł do tych samych wniosków zespół prof. dr hab. n. med. Jana Lubieńskiego, szukając zależności między poziomem stężenia pierwiastków - w tym cynku - a ryzykiem rozwoju nowotworów.

Zgodnie z ich badaniami, cynk jest groźny, jeśli występuje w stężeniu powyżej 6 tys. mikrogramów na litr krwi u kobiet po 60. roku życia. W takiej sytuacji ryzyko nowotworu jest aż 70-krotnie większe. Jaki to ma związek z czerwonym mięsem? Otóż jest one bogate właśnie w cynk.

W jakich produktach występuje cynk?

Cynk występuje między innymi w:

  • wątrobie cielęcej,
  • pestkach dyni,
  • wątrobie wieprzowej,
  • serze żółtym,
  • białej fasoli,
  • wołowinie,
  • kaszy gryczanej,
  • salami,
  • migdałach,
  • wieprzowinie,
  • nasionach słonecznika.

Do czego może doprowadzić nadmiar cynku?

Oprócz zwiększonego ryzyka wystąpienia nowotworów, nadmierne spożywanie cynku może spowodować odkładanie się go w nerkach i wątrobie oraz obniżenie przyswajalności innych pierwiastków takich jak: żelazo, fosfor, miedź i wapń.

Objawy nadmiaru cynku:

  • nudności i wymioty,
  • biegunka,
  • bóle brzucha.
  • Jakie są skutki niedoboru cynku?

Ale uwaga! Nie można dopuścić do niedoborów cynku, ponieważ spełnia on w organizmie człowieka istotne funkcje, między innymi: zapobiega chorobom skóry, wzmacnia włosy i paznokcie, łagodzi objawy osteoporozy, przyspiesza gojenie się ran, reguluje miesiączkę, wspomaga leczenie cukrzycy i niedoczynności tarczycy, pomaga ustabilizować ciśnienie oraz zapobiega żylakom. Pierwiastek ten ponadto poprawia sprawność intelektualną, zapobiega demencji, wspomaga leczenie depresji oraz zwiększa odporność na stres. Cynk podnosi także odporność na infekcje wirusowe i bakteryjne.

Objawami niedoboru cynku są:

  • brak apetytu,
  • suchość w ustach,
  • choroby skóry,
  • wypadanie włosów,
  • zwiększona łamliwość paznokci,
  • częste infekcje,
  • uczucie zmęczenia i zaburzenia koncentracji.

Ważne! Zanim zaczniemy wprowadzać zmiany w diecie, warto najpierw zbadać poziom cynku we krwi. Prawidłowy poziom tego pierwiastka mieści się w granicach 70-102 µmol/l.

Zobacz także: 

Wśród chorujących na nowotwory ok. 50 proc. ma niedobory cynku

Medyczna marihuana w aptekach. Ile będzie kosztować?

Lek na SMA nareszcie refundowany w Polsce!

autor: Redakcja Dzień Dobry TVN
Co sądzisz o tym artykule?
4
0