Nauka poprzez zabawę. Jak umilić naukę matematyki?

Mimo że matematyka i zabawa często nie idą ze sobą w parze, to warto je ze sobą połączyć, żeby umilić najmłodszym zagadnienia związane z nauką. W jaki sposób zabawki mogą zapoznać dzieci z liczeniem? Gość Dzień Dobry TVN Magdalena Kordaszewska, terapeutka integracji sensorycznej, opowiedziała, które pomoce warto wybrać oraz skąd je wziąć.

Na rynku jest wiele zabawek i pomocy edukacyjnych zaprojektowanych z myślą o maluchach, których przygoda ze szkołą dopiero się zaczyna. Aktywizują dzieci poprzez angażowanie ich zmysłów i wyobraźni oraz zachęcają do samodzielności. Dzięki nim uczniowie na lekcjach matematyki utrwalają już zdobyte umiejętności.

Zabawna nauka

Pomoce edukacyjne dostępne są w Internecie i sklepach z zabawkami, jednak nie powinno to zniechęcać rodziców do własnej inwencji. Do skutecznej nauki liczenia można wykorzystać przedmioty, które znajdują się w każdym domu lub zrobić je samodzielnie. Z taką pomocą dzieci lepiej rozwijają swoje zdolności matematyczne, wyobraźnię przestrzenną oraz umiejętność logicznego myślenia.

Najprzyjemniej jest się uczyć na konkretach – zauważyła Magdalena Kordaszewska.

Pomoce, po które sięgają najmłodsi powinny być stosowne do ich wieku i poziomu rozwoju. Im starsze dziecko, tym wyższy powinien być poziom zabawek i zagadek logicznych.

Łamigłówki dla dzieci w wieku od 2 do 4 lat

Dziecko w wieku dwóch lat dopiero poznaje świat, dlatego przeznaczone dla niego łamigłówki powinny być łatwe i zaznajamiać go z otoczeniem. Ich bazą mogą być np. kolory. Najlepiej powtarzać motyw przewodni przez jakiś czas, np. przez tydzień, aby dobrze utrwalić wiadomości w głowie dziecka. W tym celu można posługiwać się obrazkami lub przedmiotami codziennego użytku. Rodzice, którzy chcą od razu nauczyć pociechę angielskiego, mogą dodatkowo podawać np. nazwy kolorów w tym języku, co sprawi, że malec zapamięta je automatycznie.

Dzieci w wieku 4 lat mogą już próbować rozwiązywać nieco bardziej skomplikowane zadania. Powinny one polegać już nie tylko na zapamiętywaniu kolorów, lecz także różnych przedmiotów. Jedną z prostych do przygotowania łamigłówek jest gra w „czego brakuje?”. W tym celu należy umieścić na tacy kilka przedmiotów, najlepiej z jednego obszaru, np. przedmioty szkolne lub akcesoria kuchenne. Następnie trzeba poprosić malca, by się odwrócił, po czym schować jedną rzecz. Zadaniem dziecka będzie odgadnięcie, której rzeczy brakuje. Mały przedszkolak może również próbować rozwiązywać najprostsze labirynty.

Łamigłówki dla dzieci w wieku 6 i 7 lat

Starszy przedszkolak czy młody uczeń jest już w stanie rozwiązywać bardziej skomplikowane zagadki logiczne. Dzieci w tym wieku doskonale radzą sobie z prostymi rebusami. Można kupić je w formie książki lub znaleźć w internecie łamigłówki odpowiednie dla wieku dziecka, a następnie je wydrukować. Innym pomysłem mogą być labirynty (trudniejsze niż dla cztero- czy pięciolatka), a także niezbyt skomplikowane obrazki różniące się szczegółami, które dziecko musi odnaleźć. Zagadki logiczne można wykorzystać również do przygotowania programu na przyjęcie z udziałem przyjaciół malca. Jedna z nich może polegać na zgadywaniu, którego uczestnika zabawy brakuje w pomieszczeniu. Jedno z dzieci należy wyprowadzić z pokoju. Następnie trzeba poprosić jednego z pozostałych uczestników, by schował się w pomieszczeniu, np. za fotelem czy kanapą. Po powrocie do pokoju dziecko musi odgadnąć, kogo brakuje. Można urozmaicić zabawę, angażując dwoje z pozostałych dzieci, by udzielały wskazówek szukającemu. Dzieci w wieku 6–7 lat mogą także spróbować swoich sił w prostych zagadkach matematycznych, które można znaleźć w sieci.

Łamigłówki dla dzieci w wieku od 8 do 10 lat

Dziecko w wieku od 8 do 10 lat jest już dość wymagające, dlatego takie również powinny być przeznaczone dla niego łamigłówki. Jedną z gier, którą można mu zaproponować, jest ta polegająca na łączeniu kwadratów na podstawie kropek. Na kartce należy narysować kropki i poprosić dziecko, aby połączyło je za pomocą linii prostych i utworzyło jak najwięcej tych figur geometrycznych. Najlepiej, jeśli w grze weźmie udział co najmniej dwoje dzieci. Wtedy zawodnik, który ułoży kwadrat, może np. zapisywać w środku swój inicjał. Wygrywa ten uczestnik zabawy, który narysuje najwięcej figur. Dziecku można zaproponować również trudniejsze labirynty czy skomplikowane rebusy, np. te polegające na zamianie liter, zawierające ułamki czy zmuszające do uważniejszego przyglądania się obrazkom. Inna propozycja łamigłówek, odpowiednia szczególnie dla dzieci w wieku 9 i 10 lat, to podstawowa wersja sudoku. Dobrym pomysłem będzie także pokazanie młodemu uczniowi bardziej skomplikowanych łamigłówek matematycznych. Dzieci w tym wieku znają już tabliczkę mnożenia, dlatego nawet nieco bardziej skomplikowane zagadki logiczne nie powinny im sprawić zbytnich trudności. Innym typem zagadek są te lubiane również przez dorosłych, czyli wymagające kreatywnego myślenia i opierania się schematom. Przykładem może być znana łamigłówka: „W pokoju było dwóch ojców i dwóch synów oraz trzy jabłka. Każdy zjadł jabłko. Jak to możliwe?”. Dziesięciolatki często doskonale radzą sobie z takimi łamigłówkami, a w dodatku dzięki ich rozwiązywaniu rozwijają nieszablonowe myślenie.

Łamigłówki dla dzieci to nie tylko doskonały sposób na zabawę, ale również bardzo dobre ćwiczenie edukacyjne. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu, aby wspomóc rozwój dziecka i wspólnie spędzić czas w przyjemny sposób.

Zobacz też:

Uwaga za dobre sprawowanie. Dzieci dostają do dzienniczka nie uwagi, a… pochwały

Badania Sanepidu: tornistry nadal zbyt ciężkie

Patryk Niekłań walczy o powrót do zdrowia. Pomóżmy mu!

Autor: Anna Kobyłka

podziel się:

Pozostałe wiadomości