Auta do miasta – małe samochody osobowe i dostawcze

mały samochodzik
Fot. RichVintage / Getty Images
Niewielkie samochody to idealne rozwiązanie do miasta – zarówno małe auta osobowe, jak i dostawcze. Łatwo nimi parkować na ciasnych ulicach, potrafią być zwrotne i nie zużywać za wiele paliwa. W ostatnich latach producenci prześcigają się w doskonaleniu oferty z segmentu A. Które modele cieszą się największą popularnością?

Co jest dla nas najważniejsze w małych samochodach miejskich ? Takie auto nie musi wyróżniać się rozmiarami, ale powinno mieć charakter – świetne wyposażenie, dobre wykonanie, ciekawy design. W końcu to nasz towarzysz w podróżach do pracy, na zakupy i za miasto. Co poza tym? Musimy zwrócić uwagę na spalanie. Podczas miejskiej jazdy zużywamy przecież najwięcej paliwa. A parkowanie? Rozmiar i zwrotność to kolejne cechy, które przydają się w ścisku i korkach. To nie wszystko. Przed zakupem sprawdźmy awaryjność modelu i ceny części zamiennych. Nie chcemy przecież, żeby auto drenowało nam konto. Przyjrzyjmy się, które małe samochody osobowe mogą być choć trochę zbliżone do naszych oczekiwań.

Więcej:

Małe samochody miejskie

Najbardziej miarodajne wyniki rankingu małych samochodów miejskich pochodzą od... ich użytkowników. Z danych w bazie CEPiK wynika, że w 2017 r. pięć modeli z segmentu A zostało w Polsce zarejestrowanych ponad tysiąc razy. Co oznacza ta popularność? Że auta spełniają najwięcej kryteriów warunkujących dynamiczne poruszanie się po mieście.

W 2017 r. najbardziej popularnym w Polsce małym samochodem miejskim była Toyota Aygo. Czym wyróżnia się ten model, że cieszy się takim uznaniem? O tym, że natychmiast przykuwa uwagę atrakcyjnym designem, wie każdy, kto choć raz spojrzał na Aygo. Do tego dochodzi możliwość komponowania wielu wersji kolorystycznych, zarówno elementów karoserii (grill, boczne listwy, dach, różne wzory felg), jak i detali wewnątrz auta, np. elementy deski rozdzielczej oraz wyposażenia. Samochód można kupić z manualną lub automatyczną skrzynią biegów. Auto ma niewielkie zużycie paliwa (ok. 4 l na 100 km), a według wskazań producenta do setki przyspiesza w 14,2 sekundy. Aygo charakteru na pewno dodaje możliwość wyboru różnych kompozycji kolorystycznych nadwozia oraz bogate wyposażenie, na które składa się m.in. system multimedialny z dotykowym ekranem, kamera cofania, elektryczne szyby, możliwość sterowania multimediami z poziomu kierownicy.

Kolejnym małym samochodem miejskim , który wysoko uplasował się w zestawieniu najchętniej rejestrowanych aut w roku 2017, jest Škoda Citigo. Auto o zbliżonych do Aygo osiągach (litrowy silnik o mocy 60 lub 75 KM, przyspieszenie do 100 km/h w 14,4 lub 13,2 sekundy, spalanie średnio 4,5–4,6 l paliwa na 100 km), ale nieco bardziej konserwatywnym designie. Ma za to większy bagażnik – 251 litrów. Również można cieszyć się systemem multimedialnym sterowanym dotykiem, bezpiecznie parkować dzięki czujnikom, a także dokupić tempomat i okno dachowe.

Ostatnie miejsce na podium wśród najchętniej kupowanych małych samochodów miejskich zajmuje Volkswagen Up! – auto, w którym stylizacje i wyposażenie możemy dobierać niemalże do woli. Zestawienie zamykają Fiat 500 oraz Kia Picanto.

Przed wyborem małego miejskiego samochodu powinniśmy także zerknąć na ceny aut. Na wyżej wymienione modele wydamy od 40 do 70 tysięcy złotych – w zależności od wersji. Wśród ofert na portalach sprzedażowych znajdziemy także dużo tańsze małe samochody osobowe . Za około 10 tysięcy złotych kupimy używanego Fiata Pandę, Daewoo Matiza czy Fiata Seicento. Które z nich to najlepsze małe samochody ? Takiego wyboru musimy dokonać sami.

Małe samochody dostawcze

Zalety małych samochodów dostawczych w dużych, ciasnych miastach są podobne jak miejskich aut osobowych. Łatwo się nimi wszędzie wcisnąć, a przy okazji przewieźć niewielkie partie towaru. Poza tym, kiedy rozkręcamy się dopiero w biznesie, nie warto kupować wypasionej limuzyny, ale solidny mały samochód dostawczy . Jaki powinien być? Oczywiście pakowny, byśmy mogli ulokować w nim jak najwięcej towaru. Nie powinien też wiele spalać ani dużo kosztować. W końcu dopiero zaczynamy naszą przygodę z biznesem. Producenci aut już dawno wpadli na pomysł, by połączyć cechy niektórych modeli aut osobowych i dostawczych, wyposażając je w poduszki czy kurtyny powietrzne, klimatyzację oraz elementy multimediów.

Uber stracił licencję na przewozy w Londynie

Wśród jakich marek szukać tego rodzaju rozwiązań? Małe samochody dostawcze znajdziemy w ofercie największych graczy branży motoryzacyjnej. Fiat Fiorino, Peugeot Bipper, Citroën Nemo to bardzo małe samochody dostawcze z częścią załadunkową o pojemności do 2,8 m3. Większy model, który chętnie wybieramy, to Citroën Berlingo, dostępny w dwóch długościach nadwozia – 4380 mm lub 4628 mm. Pojemność części załadunkowej wynosi wtedy odpowiednio 3,3 i 3,7 m3. Modelem zbliżonym do Berlingo jest Peugeot Partner, który również posiada dwie wersje nadwozia. Z kolei Renault w segmencie małych samochodów dostawczych proponuje model Kangoo, gdzie możemy wybierać spośród trzech rozmiarów nadwozia. Równie popularnym małym autem dostawczym jest Ford Transit Connect w wersji Ambiente lub Trend, z dwoma różnymi rozstawami osi w opcji – z częścią ładunkową o pojemności do 3 m3 lub 3,7 m3. Fiat oprócz małego Fiorino oferuje też większy model Doblo, a konkurencyjną cenowo ofertą wśród małych samochodów dostawczych jest Dacia Dokker Van.

Autor: Iza Dorf

podziel się:

Pozostałe wiadomości