Artykuł z cyklu strona główna cyklu
Stop infekcjom

Lepiej zapobiegać, niż leczyć. Jak skutecznie bronić się przed infekcją wirusową?

Jak skutecznie bronić się przed infekcją wirusową?

Shutterstock

Stop infekcjom

Lepiej zapobiegać, niż leczyć. Jak skutecznie bronić się przed infekcją wirusową?

Jak skutecznie bronić się przed infekcją wirusową?

Shutterstock

Nadejście jesieni i zimy wcale nie musi kojarzyć się z chorobą i pobytem na zwolnieniu. Dzięki kilku prostym sposobom można wzmocnić odporność, a tym samym uniknąć infekcji. Co zatem zrobić, aby nie zachorować?

Nasza podatność na infekcje zależy przede wszystkim od tego, jak działa nasz układ odpornościowy. Im sprawniejszy, tym rzadziej chorujemy. A to, czy będzie dość silny, aby szybko rozprawić się z chorobotwórczymi patogenami, zależy przede wszystkim od nas. Kluczowe znaczenie ma nasz styl życia. Stosowana dieta, to czy uprawiamy sport, a także to, jak śpimy i czy się wysypiamy.

Dieta – jakie produkty wzmocnią odporność

Pracę układu immunologicznego wspierają witaminy (m.in. A, C, D oraz grupy B) oraz minerały. Ich najlepszym źródłem są warzywa i owoce. Dlatego powinny być składnikiem każdego posiłku. Dobrze, aby w codziennym menu pojawiły się również produkty, które przeszły fermentację, czyli kiszonki, kefir, maślanka czy zsiadłe mleko. Dlaczego? Lwia część naszej odporności zależy od flory bakteryjnej jelit. Na jej skład wpływają obecne w tych produktach probiotyki. To tzw. dobre bakterie podobne do tych, które bytują w naszych jelitach.

Należy także zadbać o białko. To właśnie ono jest niezbędne do produkcji przeciwciała, czyli specjalistycznych komórek, których zadaniem jest zwalczanie infekcji.

Pamiętaj o aktywności fizycznej

Równie ważny, co dieta jest ruch. Aktywność fizyczna pobudza układ immunologiczny. Dzięki temu jest nie tylko silniejszy, ale także szybciej reaguje na zagrożenie.

To, jaką aktywność wybierzemy, nie ma większego znaczenia. Warto dodać, że zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia za aktywność uznaje się nie tylko jazdę na rowerze czy pływanie, ale także bieganie za piłką z wnukami czy pracę w ogrodzie. Bez względu na to, co wybierzemy – powinna być ona regularna, a także odpowiednio długa. Zaleca się, aby na ruch poświęcać minimum pół godziny dziennie.

Zadbaj o zdrowy sen

W budowaniu odporności pomaga również zdrowy sen. Zdaniem badaczy dorosła osoba powinna poświęcić na sen 7-8 godzin. Tyle czasu potrzebuje organizm, aby się zregenerować i nabrać energii na następny dzień. Tylko wypoczęty organizm może się skutecznie bronić przed infekcją, a także skuteczniej się z nią rozprawić, jeśli choroba już się rozwinie.

Nie przegrzewaj się

Kiedy temperatury spadają, zaczynamy zakładać na siebie więcej ubrań. Trzeba jednak pamiętać, że ich nadmiar działa na naszą niekorzyść. Organizm, który jest przegrzany, zaczyna się rozleniwiać. Jego układ odpornościowy działa wolniej i ze sporym opóźnieniem reaguje na zagrożenie, tym samym groźne dla naszego zdrowia patogeny mają więcej czasu, aby się namnożyć i w konsekwencji wywołać chorobę. Dlatego tak ogromne znaczenie ma to, aby ubierać się adekwatnie do pogody.

Nie narażaj się

Zdrowa dieta i aktywność nie zastąpią zdrowego rozsądku. Jednym ze skuteczniejszych form profilaktyki jest unikanie dużych skupisk ludzkich oraz osób, które mają pierwsze objawy choroby. Nie można też zapominać o dokładnym myciu rąk po powrocie do domu, skorzystaniu z transportu publicznego czy przyjściu do pracy. To właśnie na dłoniach przenosimy większość chorobotwórczych bakterii czy wirusów. Aby je zneutralizować ręce trzeba myć mydłem pod ciepłą wodą przez co najmniej 30 sekund.

Warto pamiętać, że groźne dla naszego zdrowia patogeny mogą wnikać do organizmu również przez błonę śluzową nosa lub usta. Aby ją osłonić i zapobiec przenikaniu drobnoustrojów – zwłaszcza w sezonie infekcji – warto stosować specjalne żele do nosa lub jamy ustnej, np. Bloxin. Preparat ochrania górne drogi oddechowe przed koronawirusami oraz wirusami grypy typu B i C i zatrzymuje je dokładnie tam, gdzie wnikają i zaczynają się namnażać. Zapewnia właściwe nawilżenie błony śluzowej nosa i jamy ustnej, dodatkowo obciążone w sezonie grzewczym oraz gdy nosimy maseczki.

mat. prasowe 

Zobacz także:

Zobacz wideo: Jak ćwiczenia wpływają na naszą odporność?

Dzień Dobry TVN


Artykuł sponsorowany
Co sądzisz o tym artykule?
53
6
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0