Wielu z nas albo już rozpoczęło, albo niedługo rozpocznie wymarzone wakacje za granicą. I choć wyjeżdżamy, żeby zapomnieć o kłopotach, wcale nie oznacza to niestety, że kłopoty nie przypomną sobie o nas, gdy będziemy za granicą. Ale na szczęście jest konsul, który może pomóc nam w wielu nieprzewidzianych sytuacjach. O tym, w jakich sprawach konsul może nam pomóc rozmawiamy w Dzień Dobry Wakacje z Ewą Suwarą, rzeczniczką MSZ.
Przed wyjazdem warto sprawdzić, jakie musimy mieć dokumenty, aby wjechać do kraju, w którym chcemy spędzić wakacje i czy są ważne. Chodzi głównie o paszport i wizy.
Najlepiej mieć paszport ważny pół roku, bo niektóre kraje tego wymagają.
Dobrze również sprawdzić, czy ubezpieczenie podróżne faktycznie odpowiada temu, jak zamierzamy spędzać wolny czas, bo czym innym jest leżenie na plaży, a czym innym nurkowanie. Do walizki warto też spakować fotografię lub kopię dokumentu podróży, ponieważ w przypadku jego zagubienia ułatwia to wyrobienie paszportu tymczasowego.
Ponadto, Ewa Suwara radzi, aby zgłosić swoją podróż w Odyseuszu na stronie MSZ. Odyseusz to baza danych, która pozwala służbom konsularnym uzyskać informacje, gdzie przebywają Polacy na wypadek, gdyby coś się wydarzyło na świecie. W formularzu rejestracyjnym podaje się między innymi: imię, nazwisko, Pesel, adres zamieszkania, numer telefonu osoby kontaktowej, kierunek do którego się udajemy i gdzie będziemy przebywać. Korzystanie z Odyseusza jest nieodpłatne.
Przed wyjazdem warto też prześledzić sytuację polityczną w kraju, do którego się udajemy, poinformować bliskie osoby, gdzie i na jak długo jedziemy oraz zapisać kontakt do urzędu konsularnego w państwie, w którym będziemy przebywać.
Co zrobić, gdy zgubimy paszport lub dowód osobisty za granicą?
Jeśli zgubimy paszport za granicą, należy skontaktować się z najbliższym urzędem konsularnym i złożyć zawiadomienie o utracie dokumentu. Konsul zweryfikuje naszą tożsamość i wyda paszport tymczasowy. Może to potrwać od kilku godzin do nawet kilku dni. Podczas wyrabiania paszportu tymczasowego bardzo przydaje się fotografia i kopia dokumentu podróży, ponieważ przyspieszają one całą procedurę. W przypadku zgubienia paszportu warto zgłosić się również do miejscowej policji, żeby zgłosić utratę dokumentu. Po złożeniu zawiadomienia o utracie dokumentu, traci on ważność.
W razie natomiast zgubienia dowodu osobistego za granicą, konsul przyjmie zawiadomienie, ale nowy dokument będzie mógł być wydany dopiero w kraju. Konsul wydaje paszport tymczasowy.
Co zrobić, jeśli zostaniemy okradzeni za granicą?
Jeśli zostaniemy okradzeni za granicą i nie możemy skontaktować się z osobami, które mogłyby nam przesłać pieniądze, warto udać się do urzędu konsularnego - na miejscu konsul nam to ułatwi. W przypadku, gdy rodzina lub znajomi z jakiś powodów nie będą w stanie wysłać nam pieniędzy, możemy je uzyskać od konsula, ale dopiero po podpisaniu umowy, w której zawarte będzie zobowiązanie do zwrotu gotówki. W szczególnie uzasadnionych przypadkach konsul może również opłacić transport najtańszym środkiem podróży, o ile zobowiążemy się do zwrotu środków po powrocie do kraju.
Co zrobić, kiedy zostaliśmy aresztowani za granicą?
W sytuacji zatrzymania czy aresztu należy żądać kontaktu z konsulem – to nasze prawo. Polski urzędnik będzie dbał o to, abyśmy nie byli gorzej traktowani, a także, na nasz wniosek, poinformuje naszych bliskich o sytuacji, w której się znaleźliśmy. Konsul może także udostępnić listę obrońców, które możemy zatrudnić.
Co zrobić w razie konieczności wizyty w szpitalu?
W przypadku konieczności wizyty w szpitalu, w pierwszej kolejności działa ubezpieczyciel, potem bliscy, a w dalszej kolejności konsul – będzie on pomocny m.in. w kontaktach z lokalnymi władzami i doradzi, który szpital jest właściwy.