Artykuł z cyklu strona główna cyklu
Stop infekcjom

Jak zadbać o zdrowie dziecka w sezonie infekcyjnym? Mamy sposób na dodatkową ochronę

Shutterstock

Stop infekcjom

Jak zadbać o zdrowie dziecka w sezonie infekcyjnym? Mamy sposób na dodatkową ochronę

Shutterstock

Powrót dzieci do szkół i przedszkoli zbiega się ze startem sezonu infekcyjnego. Dlatego tak ważne jest, aby rodzice odpowiednio zadbali o odporność swoich dzieci. Jak to zrobić?

Dlaczego dzieci tak często chorują?

Dzieci, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, są szczególnie podatne na infekcje. Co gorsza, zdarza się, że powrót do szkoły sprawia, że ogromna część dzieci łapie jedną infekcję za drugą. Dlaczego tak się dzieje? Układ odpornościowy dziecka jest jeszcze niedojrzały. Nie potrafi ani rozpoznać w porę zagrożenia, ani wystarczająco skutecznie z nim walczyć i uniknąć rozwoju infekcji. Paradoksalnie, w tym, aby się tego nauczył, pomaga mu… chorowanie. Z każdą kolejną infekcją organizm dziecka staje się silniejszy i lepiej radzi sobie z wirusami czy bakteriami. I choć każdy rodzic musi przetrwać ten trudny okres, to są sposoby, aby pomóc dziecku i wzmocnić jego odporność.

Jak wzmocnić odporność dziecka?

Kluczem do wzmocnienia odporności jest dieta. Pracę układu immunologicznego wspierają przede wszystkim witaminy (C, D czy z grupy B) oraz pierwiastki, takie jak miedź, czy cynk. Jednak, aby dziecko otrzymało dzienne zapotrzebowanie na te substancje rodzice wcale nie muszą przeglądać żadnej specjalistycznej literatury czy tablic z wykazem substancji odżywczych w poszczególnych produktach.

Wystarczy, że będą pamiętali, aby w każdym posiłku dziecka obecne było jakieś warzywo lub owoc (z naciskiem na te pierwsze). Posiłki powinny być też różnorodne. Im więcej różnych produktów znajdzie się w menu dziecka, tym większe prawdopodobieństwo, że otrzyma wszystkie niezbędne mu substancje odżywcze, a w szczególności te, które wzmocnią jego odporność.

Każdy rodzic musi pamiętać, że to, jak radzimy sobie z infekcjami i jak często je łapiemy – także w późniejszym życiu – zależy od mikrobioty jelitowej. Dlatego w diecie dziecka powinny pojawić się wszystkie artykuły spożywcze, które przeszły fermentację, tj. kiszonki, kefir, mleko zsiadłe czy maślanka. Są nie tylko źródłem dobrych bakterii, ale także pożywką dla tych, które już "mieszkają" w układzie pokarmowym dziecka. Produkty mleczne są też dobrym źródłem białka, a ono jest niezbędne do produkcji przeciwciał, które zwalczają groźne dla nas patogeny.

Pamiętaj o aktywności fizycznej

Równie ważną rolę, co dieta w budowaniu odporności dziecka odgrywa także aktywność fizyczna. Zdaniem specjalistów regularny wysiłek zwiększa liczbę i aktywność makrofagów (komórek stanowiących element pierwszej linii obrony przed antygenami), a także ich skuteczność w walce z drobnoustrojami.

Według zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia dzieci powinny poświęcać na aktywność – najlepiej na świeżym powietrzu – minimum godzinę dziennie.

Unikaj przegrzewania

Wielu rodziców przegrzewa swoje dzieci. Uważają, że maluchy muszą być bardzo ciepło ubrane, aby się nie przeziębiły. Tymczasem prawda jest zupełnie inna. Dziecko w chłodniejsze dni powinno mieć tylko o jedną warstwę więcej niż my sami.

Nadmiar ubrań prowadzi do przegrzania i ma niekorzystny wpływ na odporność. Układ immunologiczny zaczyna się "rozleniwiać" i z opóźnieniem reaguje na zagrożenie.

Dlatego, zamiast przegrzewać malucha, warto go hartować. W jaki sposób? Na przykład podczas spaceru w chłodny i najlepiej bezwietrzny dzień zdjąć dziecku czapkę na kilka minut i w kolejnych dniach systematycznie wydłużać czas, gdy dziecko chodzi bez nakrycia głowy. Niskie temperatury aktywują układ immunologiczny i przyspieszają jego reakcję.

Naucz dziecko przestrzegania podstawowych zasad higieny

Jednym z najlepszych sposobów ochrony przed zakażeniem jest mycie rąk. To właśnie na dłoniach przenosimy większość chorobotwórczych patogenów. Aby się ich pozbyć, a tym samym uniknąć infekcji trzeba umyć ręce – pod ciepłą wodą, mydłem, przez co najmniej 30 sekund. Jeśli umycie dłoni nie jest możliwe warto, aby dziecko zawsze miała przy sobie środek do dezynfekcji rąk.

Pamiętaj o szczepieniach

Odporność dziecka podnoszą również szczepienia ochronne. Dzięki szczepionce organizm dziecka uczy się rozpoznać zagrożenie oraz skutecznie z nim walczyć. Tym samym w sytuacji, gdy zetknie się z prawdziwym patogenem jego organizm będzie wiedział, z czym ma do czynienia i jak go zneutralizować.

Aby jeszcze bardziej zadbać o odporność dziecka w okresie, gdy częściej łapiemy infekcje górnych dróg oddechowych, warto stosować preparaty, które blokują wnikanie wirusów grypy i koronawirusów, powodujących m.in. grypę czy przeziębienie. Dobrym wyborem będzie żel do nosa Bloxin, który można stosować już u maluchów powyżej 1. roku życia. Jak działa? Przede wszystkim osłania górne drogi oddechowe, a konkretnie błonę śluzową nosa. Zatrzymuje patogeny w miejscu, gdzie dochodzi do ich namnażania i dalszego wnikania do komórek gospodarza, dzięki czemu blokuje dalszy etap rozwoju infekcji.

Zobacz także:

Zobacz wideo: Odporność zaczyna się od jelit

Dzień Dobry TVN


Artykuł sponsorowany
Co sądzisz o tym artykule?
91
7
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0