Jaka powinna być grubość lakieru na samochodzie? Dlaczego warto ją mierzyć?

GettyImages-636730091.jpg
GettyImages-636730091.jpg
Dlaczego mierzy się grubość lakieru w samochodzie? Jest to najlepszy sposób na stwierdzenie, czy dany egzemplarz samochodu był lakierowany raz. Warto pamiętać, że określenie oznaczające pomiar grubości lakieru dotyczy nie tylko warstwy wierzchniej, ale wszystkich warstw, którymi pokryte zostały blachy, czyli również podkładu pod lakier. Jeżeli okaże się, że warstwa lakieru jest większa niż przy jednorazowym lakierowaniu, może to oznaczać, że jest to samochód po stłuczce lub że jego karoseria była wcześniej porysowana.

Pomiar grubości lakieru jest jedną z podstawowych czynności, które powinno się wykonać przy kupnie samochodu używanego, kiedy sprzedający próbuje nas przekonać, że pojazd nigdy nie miał problemów z karoserią. Warto też jednak zmierzyć grubość lakieru nawet w nowym samochodzie – nigdy nie ma 100% pewności, że lakier tego samochodu nie został porysowany w salonie. Pomiar grubości lakieru umożliwia również zdiagnozowanie miejsc, w których blachy samochodu były nie tylko ponownie lakierowane, ale też prostowane czy szpachlowane.

Grubość lakieru – jak ją mierzyć?

Najprostszym narzędziem służącym do pomiaru grubości lakieru jest miernik magnetyczny. Podstawą jego konstrukcji jest magnes. Przykładamy go w miejsce, które chcemy zbadać, a następnie ciągniemy aż do oderwania. Elementem, który pozwala ocenić grubość lakieru jest wysuwający się wskaźnik. Im lakier jest cieńszy, tym magnes trzyma się mocniej, a wskaźnik bardziej wysuwa. Jeżeli lakier jest grubszy, to magnes, mając większą izolację od blachy, odrywa się łatwiej. Wskaźnik wyposażony jest w specjalną podziałkę, która informuje o grubości lakieru.

Wraz z rozwojem motoryzacji zmieniają się też materiały, z których wykonane są poszczególne elementy samochodu. Może to być stal, plastik lub aluminium. Do pomiaru grubości lakieru na tego rodzaju materiałach nie wystarczy już miernik magnetyczny. W tej sytuacji niezbędne są mierniki specjalistyczne, które wykrywają liczbę warstw lakieru na każdym z tych materiałów.

Co istotne – do plastiku, stali i aluminium przeznaczone są rożne modele wskaźników, choć można też zaopatrzyć się we wskaźnik uniwersalny, w którym da się ustawiać odpowiednie tryby, w zależności od tego, na jakim rodzaju materiału mierzyć chcemy grubość lakieru. W takim przypadku trzeba liczyć się z wydatkiem kilkuset, a nawet ponad tysiąca złotych.

Technika obsługi profesjonalnych mierników jest niezwykle prosta. Po przyłożeniu do miejsca pomiaru trzeba go włączyć, odczekać kilka sekund i po usłyszeniu sygnału dźwiękowego odczytać precyzyjnie określoną wartość.

Grubość lakieru – jaka jest norma?

Miernik podaje grubość lakieru mierzoną w mikronach, czyli tysięcznych częściach milimetra. Aby móc ocenić, co dana grubość lakieru oznacza, trzeba wiedzieć, jakie są odpowiednie normy. I tu pojawia się pewien istotny problem – nie ma bowiem ścisłych danych dotyczących tego, jaki wynik oznacza jedną warstwę lakieru, a przy jakim wyniku można zakładać, że samochód był co najmniej dwukrotnie lakierowany. Generalnie przyjmuje się, że lakier położony jednorazowo powinien mieć grubość do 150 mikronów.

Może się też zdarzyć, że dla większego zabezpieczenia blach fabrycznie położono dużo grubszą warstwę lakieru, która może mieć np. 250 mikronów. Jak więc sprawdzić, czy lakier ma więcej warstw? Trzeba po prostu zbadać jego grubość w kilku miejscach. Jeżeli okaże się, że na jednym z elementów grubość lakieru znacznie odstaje od średniej, możemy z dużym prawdopodobieństwem przypuszczać, że w tym miejscu dokonywano naprawy. Np. jeżeli na przednim zderzaku grubość lakieru wynosi około 100 mikronów, a na tylnym 180, to możemy mieć pewność, że tylny zderzak był naprawiany.

Co trzeba wiedzieć, aby poprawnie zmierzyć grubość lakieru?

Sama technika dokonywania pomiaru grubości lakieru nie jest skomplikowana, ale aby precyzyjnie wykonać pomiar, trzeba wiedzieć, jak przygotować samochód do pomiaru, a także, jakie różnice w grubości lakieru mogą być między samochodami produkowanymi w różnych krajach czy nawet między konkretnymi modelami. Trzeba pamiętać, że obecnie blachy samochodowe pokrywane są różnego rodzaju warstwami ochronnymi. Na części stalowe chociażby najpierw kładziona jest warstwa ocynku, następnie podkład i dopiero lakier o odpowiednim kolorze. Zdarza się również, że dla wzmocnienia powłoki kładzie się jeszcze warstwę lakieru bezbarwnego.

Samochody produkowane w Japonii pokrywane są generalnie cieńszą warstwa lakieru (w przedziale 80–100 mikronów) niż samochody produkowane w Europie (120–170 mikronów). Te wskaźniki w samochodach europejskich produkowanych po 2007 roku uległy pewnemu zmniejszeniu. Od tego okresu zaczęto używać lakierów wodnych, które charakteryzują się grubością mniejszą od lakierów tradycyjnych o około 20–40 mikronów.

Bardzo ważne jest, aby mierzyć grubość lakieru na samochodzie umytym, ponieważ pomiar w miejscu zanieczyszczonym może zakłamywać wyniki. Dach powinien być mierzony jako pierwszy, ponieważ jest on najbardziej narażony na uszkodzenia w czasie wypadków. Pomiarów trzeba dokonywać w kilku miejscach, aby sprawdzić dokładnie stan dachu, a także mieć dobry punkt odniesienia.

Zobacz także:

Zobacz wideo: Samochodem elektrycznym po Europie

Dzień Dobry TVN/ x-news

Autor: Adrian Adamczyk

podziel się:

Pozostałe wiadomości