Świat

Festiwal fig na południu Francji. Jak jeść figę? Poznaj sposoby jej przygotowania

Świat

Festiwal fig na południu Francji. Jak jeść figę? Poznaj sposoby jej przygotowania

Patrycja Wanat zabrała kamerę Dzień Dobry TVN na Festiwal fig w Mas d'Azil na południu Francji. Figa to egzotyczny owoc, bogaty w witaminy i składniki mineralne. Spożywanie jej korzystnie wpływa na organizm – i co najlepsze – można znaleźć różne przepisy na figowe ciasta czy sałatki. Sprawdź, jak jeść figę i do jakich potraw najlepiej pasuje.

Figi to świetny dodatek do lodów, mięs i sałatek. Ich oryginalny smak sprawia, że lubią je jeść osoby w każdym wieku.

Zobacz też: Jak uprawiać poziomki w domowych warunkach? >>> 

Jak przygotować i jeść figi?

Figi to owoce, których nie trzeba przygotowywać w żaden wyszukany sposób. Wystarczy je umyć, przekroić na pół i oczyścić. To, jak jeść figi, zależeć będzie od upodobań, a można dodawać je, chociażby do ciast lub sałatek . Niemniej jednak, bez względu na sposób użycia, by owoc mógł zostać bazą do dalszych kulinarnych działań, wcześniej należy go podgrzewać przez 30 sekund w mikrofalówce. W tym czasie figa zmięknie i zacznie nadawać się do dalszego przetwarzania, np. do dżemu lub sosu.

To, jak jeść figi zależy w dużym stopniu także od naszego gustu. Niektórzy lubią suszone, słodkie figi, a niektórym bardziej smakuje figa jedzona łącznie ze skórką.

Jak wykorzystać figi do zrobienia ciast i sałatek?

Miłośnicy fig używają ich do naprawdę różnych potraw. Specyficzny smak owocu sprawia, że nadaje się zarówno do słodkich, jak i słonych dań. Dużą popularnością cieszy się figowe ciasto, czyli jeden z najsmaczniejszych sposobów na to, żeby wykorzystać figi w kuchni. Składniki potrzebne do przygotowania ciasta dla np. trzyosobowej rodziny to:

  •  ½ szklanki oliwy lub oleju,
  •  ½ szklanki mleka,
  •  2 jajka,
  •  1 szklanka mąki,
  •  ½ łyżeczki proszku do pieczenia i ½ szklanki cukru,
  •  4 figi,
  •  starta skórka cytrynowa.

Zobacz też: W kuchni DDTVN: Andrzej Polan i dary jesieni >>> 

Na początku należy rozgrzać piekarnik, aby osiągnął temperaturę 180 stopni Celsjusza. W międzyczasie formę ciasta smaruje się masłem i posypuje mąką. Co do masy, to powstaje ze zmiksowanych jajek, mleka i oliwy z oliwek. Aby nadawała się do pieczenia, powinna być puszysta i jednolita. Do tak przygotowanej masy można później dodać pokrojoną na drobne kawałki figi oraz skórkę cytrynową. Gdy ciasto będzie już gotowe, wystarczy wlać je do formy i wstawić do piekarnika na 40 minut. Po upływie czasu ciasto wystarczy schłodzić, posypać cukrem pudrem i podać, np. jako dodatek do kawy lub herbaty.

Figi świetnie nadają się do sałatek. Aby przygotować porcję dla 3–4 osób, wystarczą:

  •  5–6 świeżych fig,
  •  ¼ szklanka parmezanu,
  •  1 łyżeczka dowolnego miodu, np. lipowego,
  •  1 łyżeczka octu balsamicznego i oliwa z oliwek,
  •  30 g orzechów pinii.

Przygotowanie sałatki z świeżymi figami nie różni się od typowych przygotowań każdej innej sałatki . Pokrojone kawałki owocu należy zmieszać z rozkruszonymi orzechami, a następnie dolać octu balsamicznego, miodu i oliwy z oliwek. Figowa sałatka dobrze komponuje się z różnymi potrawami, w tym z innymi sałatami i może być także dodatkiem do kurczaka. Poza tym sałatka smakowo ciekawie komponuje się również z serem pleśniowym i kozim.

Zobacz też: Gruszki w kuchni - przepisy na tartę, jaglankę i gnocchi z gruszką >>> 

Dlaczego warto jeść świeże i suszone figi?

Mimo iż suszone figi są kaloryczne, to dostarczają białko oraz są bogate w błonnik pokarmowy. Spożywanie owocu wspiera pracę jelit oraz likwiduje zaparcia nawykowe. Suszone figi są także cennym źródłem witaminy A i beta-karotenu, dzięki czemu działają antyoksydacyjnie. Figi to owoce, które naprawdę warto jeść. Oprócz pracy jelit, wspomagają również kości i pracę mięśni, gdyż posiadają wapń i potas. Dzięki tym składnikom lepiej pracuje także układ nerwowy, a mineralizacja kości przebiega skuteczniej.

To, jak często je się figi, ma również wpływ na pozostałe organy. Figi są bogate w składniki odżywcze, a ich spożywanie może ograniczyć ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej. Antyoksydanty zawarte w owocu potrafią znacznie poprawić stan zdrowia osób starszych. Obecny w owocu błonnik zmniejsza także ryzyko zachorowania na raka piersi.

Figi można jeść w dowolny sposób i zawsze odczuje się korzyści zdrowotne. Jednym z najcenniejszych pierwiastków znajdujących się w fidze jest potas, który pomaga obniżyć wysokie ciśnienie tętnicze, które jest jedną z poważniejszych chorób współczesnego świata.

Jak jeść surowe figi?

W surowych figach wystarczy jedynie usunąć twardą część ogonka i są już gotowe do spożycia. Rzecz jasna, wcześniej należy je dokładnie umyć. Owoc można przeciąć na pół – i jak w przypadku kiwi – miąższ jeść łyżeczką.

Świeże figą najlepiej zjeść w dniu zakupu. Oczywiście można ją również przechowywać w lodówce, lecz nie dłużej niż 2 dni – w przeciwnym wypadku owoc może się zepsuć. W przypadku suszonych fig jest zupełnie inaczej, gdyż są zdatne do spożycia nawet i przez kilka miesięcy. Warto jednak umieścić je w szczelnym opakowaniu, aby nie stwardniały.

Co sądzisz o tym artykule?
75
9
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0