Jak grać w remika? Zasady remika karcianego

Źródło: Dzień Dobry TVN
Pasja od dzieciństwa
Pasja od dzieciństwa
Bracia, których łączy pasja do budowania
Bracia, których łączy pasja do budowania
Nieznana pasja Sławomira Łosowskiego
Nieznana pasja Sławomira Łosowskiego
 Połączyła ich miłość i pasja
Połączyła ich miłość i pasja
Koronka Szydełkowa to jej pasja życiowa - poprawione
Koronka Szydełkowa to jej pasja życiowa - poprawione
Remik to prosta gra karciana. Jej celem jest pozbycie się wszystkich kart i ułożenie ich w założone postaci (sekwensy, stos). W zależności od liczby graczy zwiększa się liczba wykorzystanych w grze talii. Na Zachodzie remik znany jest pod nazwą Rummy. Jak grać w remika w karty?

Historia remika nie jest do końca znana i trudno o jego jednoznaczne pochodzenie. Pojawiające się w pisemnych i ustnych przekazach wspomnienia o grze dotyczą wielu stron świata. W Europie i Ameryce wiązany jest z emigracją hiszpańską. W Chinach natomiast prawdopodobnie pojawił się za sprawą portugalskich żeglarzy. Podobnie niejasna historia dotyczy samej nazwy gry. Prawdopodobnie ma ona swój początek w grze karcianej Whiskey Poker, który z czasem został zmieniony na Rum Poker. To prawdopodobnie skrót Rum dał początek nazwie gry Rummy, co na Zachodzie jest określeniem polskiego remika. To prosta gra, w której znaczenie mają dobre planowanie i pamięć.

Reguły gry w remika

Gra w remika jest bardzo prosta i oparta na jasnych zasadach. Może wziąć w niej udział dowolna liczba graczy. Adekwatnie do niej wzrasta liczba używanych w grze talii kart. W przypadku 3–4 graczy należy użyć 2 talii kart, a dla 5–6, a nawet 8 graczy remik powinien zostać rozegrany 3 taliami kart. W podstawowej wersji gry nie używa się jokera, może on jednak zastąpić każdą dowolną kartę. Zamiennie może być stosowany w grze as, który zwykle traktowany jest jako 1.

Zasady gry:

  • pierwszy rozdający losowany jest najstarszą kartą, z czego ich hierarchia układa się następująco: joker, A, K, D, W, 10, 9 itd.,
    • w przypadku wylosowania kart tego samego starszeństwa o pierwszeństwie decyduje kolor,
      • każdy z grających otrzymuje 13 kart, rozdający 14, a następnie kartę z nadwyżki odkłada na bok kolorem i wartością widoczną dla pozostałych. Rozgrywający kolejno dobierają ze stosu zakrytego 14 kartę, a następnie jedną ze swojej talii odkładają na stos otwarty,
        • pozostałe karty z rozdania układa się na stos wartościami do dołu,
          • gracze kolejno po sobie dobierają kartę ze stosu zakrytego i wybraną odrzucają na stos otwarty,
            • gracz, dla którego zabraknie kart na stosie zakrytym, ma obowiązek potasować karty ze stosu odkrytego i ułożyć je na nowy stos ukryty, z którego gracze będą kolejno ciągnąć kartę,
              • obowiązkiem ostatecznego wyłożenia się jest posiadanie w kartach 51 punktów.

                Celem gry jest pozbycie się przez graczy wszystkich kart poprzez wykładanie ich na stół w postaci:

                • sekwensów (trzech kolejnych kart w jednym kolorze),
                  • grup co najmniej trzech kart o różnych kolorach, ale w tej samej wysokości,
                    • wyłożenie na stos otwarty ostatniej 14. karty.

                      Ustalenia szczegółowe gry w remika karcianego

                      Grę remik rozpoczyna rozdający, przydzielając karty graczom zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Stosowanie jokera lub asa jako kart zamiennych powinno być ustalone przed rozpoczęciem gry i musi wynikać z układu na stole, a nie deklaracji słownych poszczególnych graczy. W momencie podmiany dowolnej karty jokerem należy stosować następujące zasady:

                      w przypadku spotkania się na stole dwóch jokerów z dowolną kartą, tworzy się grupa wartości danej karty (np. 8, J, jokery w tym przypadku stają się 8),

                      jeśli w wyłożonym sekwensie leży joker, zastępuje on daną kartę i żaden z graczy nie ma prawa zmieniać jego położenia i wartości.

                      Zwycięstwo i koniec gry

                      Zwycięzcą zostaje ten gracz, który jako pierwszy pozbył się wszystkich kart. Pozostałym graczom przypisywane są punkty karne równe wartości pozostałych w ich ręku kart. Joker odpowiada 30 punktom karnym, bez względu na to, jaką kartę zastępuje. Oficjalny koniec gry następuje poprzez uzyskanie przez jednego gracza zwycięstwa w kolejnych 3 rozgrywkach bądź zdobyciu 300 punktów karnych przez któregoś z uczestników remika.

                      Zasady remika karcianego 500

                      Remik 500 to odmiana tradycyjnej gry różniąca się kilkoma zasadami:

                      • do rozgrywki nie używa się jokerów,
                        • as przybiera wartość 15 punktów,
                          • podczas wyłożenia ostatecznego gracze nie mają obowiązku posiadania w kartach 51 punktów,
                            • remik trwa do momentu osiągnięcia 500 punktów przez jednego z graczy.

                              Zasady gry w remika gin

                              Remik Gin to wersja tradycyjnej gry, w której rozgrywający używają 10 kart, a jokery w ogóle nie są brane pod uwagę. Biorący udział w grze mogą wyłożyć się tylko raz, co oznacza zakończenie przez nich rozgrywki. Dodatkowo wyłożenie kart oznacza koniec rozgrywki gracza i jego odejście od stołu. Remik Gin nie wymaga ponadto układania kart w sekwensy. Stosowany w grze as zawsze jest wykorzystywany jako najniższa karta o wartości 1.

                              Zobacz także:

                              Źródło zdjęcia głównego: Hero Images/Getty Images

                              podziel się:

                              Pozostałe wiadomości