Zarządzanie czasem przydaje się nie tylko tym, którym doba wydaje się być za krótka. Poznanie odpowiednich technik pomoże również osobom, które chcą lepiej gospodarować swoim czasem wolnym tak, aby starczało im na wszelkie przyjemności i rozwój osobisty. Sprawdź, jakich błędów należy unikać i poznaj najlepsze narzędzia do zarządzania czasem.

We współczesnym świecie, w którym tempo życia jest coraz szybsze, zarządzanie czasem stało się jedną z najważniejszych umiejętności, przydatnych nie tylko w życiu zawodowym, ale również w prywatnym. Dobra organizacja obowiązków w pracy i planowanie czasu wolnego pomaga uniknąć niepotrzebnego stresu i zmartwień. Paradoksalnie, wiedząc, jak zarządzać czasem i poświęcając czas na rozpisywanie swoich celów, w ciągu dnia możesz zrobić znacznie więcej dla siebie niż w przypadku podejmowania zupełnie spontanicznych decyzji. Poznaj sposoby na efektywne zarządzanie czasem, dzięki którym Twoje życie będzie przyjemniejsze i łatwiejsze. Jakich błędów musisz unikać, żeby zdążyć z codziennym wykonywaniem wszystkich zadań?

Więcej:

Techniki i metody zarządzania czasem w pracy – co jest ważne?

Rozsądne zarządzanie czasem pracy jest niezwykle ważne. Dzięki temu stale jesteś na bieżąco, a Twój przełożony nie ma pretensji, że coś zostało zrobione za późno. Odpowiedzialne podejście do obowiązków gwarantuje poczucie spokoju i brak stresu, a codzienne wstawanie do pracy przestaje być koszmarem. Efektywne gospodarowanie czasem w pracy powinno zaczynać się od usunięcia ze swojego pola widzenia wszystkich rozpraszaczy, które co chwilę odciągają Cię od zadań i zajmują Twoją uwagę. Ciągłe powiadomienia z aplikacji, wibrujący telefon i włączony Facebook utrudniają koncentrację, a tym samym zmniejszają Twoją efektywność. Jeśli nie potrzebujesz telefonu i internetu, po prostu je wyłącz i wróć do nich, kiedy zrobisz sobie przerwę. O czym jeszcze należy pamiętać, żeby efektywnie zarządzać czasem? Poznaj 5 metod na lepszą organizację swoich obowiązków.

  1. Określ swoje cele i czas na ich wykonanie. Możesz zapisać je na kartce lub na komputerze. Jasno sprecyzuj zadania, jakie masz do wykonania i zastanów się, ile czasu będzie Ci potrzebne na ich wykonanie.
  2. Ustal priorytety i stwórz ich listę. Ta technika sprawdzi się szczególnie, jeśli Twoja praca wymaga przestrzegania terminów. Nie musisz pracować pod presją czasu? Możesz poukładać zadania według stopnia trudności, potrzebnych materiałów, itd.
  3. Nie odkładaj obowiązków na później. Jeśli już stworzysz listę, staraj się wykonywać znajdujące się na niej obowiązki według określonej kolejności. Znajdź w sobie motywację i pamiętaj, że systematyczna praca jest łatwiejsza niż gromadzenie zadań przez cały tydzień i wykonywanie ich jednego dnia.
  4. Rób systematyczne przerwy. Racjonalne gospodarowanie czasem w pracy zakłada również konieczność robienia sobie przerw. Jeśli siedzisz przy biurku, w czasie przerwy wstań, idź na krótki spacer po korytarzu, zjedz drugie śniadanie. Chwila na odpoczynek jest równie ważna co sama praca.
  5. Utrzymuj porządek na swoim stanowisku pracy. Jeśli pracujesz przy biurku, postaraj się, żeby wszystkie dokumenty były posegregowane i skompletowane. Niezależnie od tego, gdzie pracujesz i co wchodzi w skład Twoich obowiązków, utrzymywanie porządku wokół siebie na pewno pomoże Ci się bardziej skupić na pracy.

Podstawowe zasady zarządzania czasem wolnym

Zasady zarządzania czasem wolnym różnią się od tych, które dotyczą pracy . Teoretycznie, czas wolny można spędzać zupełnie według własnych upodobań, jeśli jednak nie chcesz marnować go na leżenie godzinami w łóżku, oglądanie tych samych odcinków seriali i po prostu nudzenie się w domu, możesz skorzystać z kilku skutecznych sposobów, dzięki którym przyczynisz się do swojego rozwoju i zadbasz o siebie.

Niezależnie od tego, czy chcesz zorganizować wyłącznie swoje życie zawodowe, czy prywatne, możesz skorzystać z aplikacji ułatwiających codzienne planowanie. Najlepsze narzędzia do zarządzania czasem to papierowe lub elektroniczne notatniki, kalendarze i planery . Możesz zapisywać w nich wszystko, co przychodzi Ci do głowy, a co możesz zrobić w formie relaksu, np. ciekawe miejsca do odwiedzenia, nowe restauracje w mieście, spektakle w teatrze, książki do przeczytania, czyli rzeczy, które są alternatywą dla bezczynnego siedzenia, a które Cię rozwijają. Umiejętność zarządzania czasem to również umiejętność równoważenia czasu pracy i wypoczynku . Dzięki temu zyskuje się szansę na poszerzanie horyzontów, znajdowanie nowych zainteresowań i próbowanie nowych rzeczy.

Zobacz film: Jak gwiazdy radzą sobie z upływem czasu?Źródło: Dzień Dobry TVN

Jak zarządzać swoim czasem – czego należy unikać w życiu prywatnym i zawodowym?

Efektywne zarządzanie czasem dla jednych jest wyjątkowo proste i oczywiste, inni natomiast często popełniają błędy. Ucząc się gospodarowania swoim czasem, staraj się zapisywać wszystkie swoje zadania i plany. W natłoku obowiązków łatwo zapomnieć nawet o czymś, co początkowo wydawało się być ważne i niemożliwe do przegapienia. Pamiętaj także o tym, żeby nie podejmować się realizacji nowych projektów, na które po prostu nie masz energii lub nie starcza Ci czasu.

Co sądzisz o tym artykule?
47
3
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0