Ile dałbym, by pamiętać cię? Czyli jak trenować pamięć?

Pamiętacie przebój "Jak Zapomnieć" zespołu Jeden Osiem L sprzed 16 lat? W środowym wydaniu wróciliśmy do niego przy okazji rozmowy o trenowaniu pamięci. Jakie ćwiczenia są najskuteczniejsze? Zdradziła nam to ekspertka, Martyna Grela.

Martyna Grela uczy zapamiętywania

Martyna Grela jest certyfikowanym trenerem pamięci metodą Best Brain i zdobywczynią wielu nagród w zawodach w zapamiętywaniu. Na co dzień studiuje matematykę, przed nią ważny moment - obrona, za którą trzymamy kciuki.

Ekspertka znalazła jednak czas, aby przyjść do naszego programu i zaprezentować kilka technik szybszego i efektywniejszego zapamiętywania.

Wszystkie techniki, które ułatwiają nam zapamiętywanie, opierają się na skojarzeniach i wyobraźni, choć to może wydawać się dziwne. Jeśli więc chcemy trenować pamięć i zapamiętać pewne dane, musimy znaleźć do nich skojarzenia i obrazy

- powiedziała Martyna Grela, a następnie dodała:

To, co jest śmieszne i ciekawe to dla naszego mózgu jest fajne, przez co łatwiej zapamiętujemy, dlatego warto bawić się skojarzeniami

Według naszego gościa,

Martyna nie lubi określenia "słaba pamięć".

Nie ma czegoś takiego jak słaba pamięć, jest pamięć niewytrenowana. To nie jest tak, że rodzimy się ze złą lub dobrą pamięcią. Dzięki odpowiednim mnemotechnikom i treningowi pamięć można wyćwiczyć i warto to robić, bo wytrenowany mózg łatwiej przyswaja informacje, szybciej i efektywniej się uczy

- mówi.

Trenując regularnie, szybko zaobserwujemy rezultaty. Opanowanie i oswojenie się z technikami zajmuje zwykle kilka tygodni, zaś pierwsze efekty widać już podczas zastosowania odpowiedniej mnemotechniki.

Treningi zapamiętywania Martyny Greli

Chociaż może się to wydawać zaskakujące, wszystkie techniki, nawet te najbardziej zaawansowane opierają się na skojarzeniach i wyobraźni. Najpierw szukamy skojarzenia do informacji, którą chcemy zapamiętać - jeśli chcemy zapamiętać cyfrę, szukamy dla niej skojarzenia np. 2 wygląda jak łabędź, a 6 jak wisienka; jeśli jest to słówko z języka obcego, zastanawiamy się czy nie brzmi podobnie do jakiegoś polskiego słówka, które znamy. Później te elementy musimy połączyć w jedną historię i ją sobie wyobrazić, starając się zaangażować jak najwięcej zmysłów – spróbujmy nie tylko zobaczyć to w swojej głowie, ale także usłyszeć czy poczuć.

Możemy wykorzystać zwykłe plansze z obrazkami, a wcześniej sami stworzyć. Na kartonikach rysujemy różne obrazki – zwierzęta, rośliny, przedmioty itp. (jeden obrazek jest tylko raz, nie tak jak w grze memory). Kartoniki układamy w dwóch kolumnach, tak aby tworzyły pary. Każdą parę łączymy ze sobą, tworząc historyjkę i wyobrażając ją sobie. Następnie zakrywamy wszystkie kartoniki, odkrywamy jeden z pary i próbujemy sobie przypomnieć historię oraz obrazek, z którym był w parze. Możemy zwiększać poziom trudności tego ćwiczeniach układając historię z 3, 4, a nawet 5 obrazków, możemy także zwiększać liczbę kartoników z obrazkami.

Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby dzieci i dorośli trenowali pamięć wykonując te same ćwiczenia. Z doświadczenia Martyny Greli wynika, że dzieci często radzą sobie lepiej od dorosłych. Podstawą zapamiętywania jest wyobraźnia – dorośli często mają problem z tworzeniem skojarzeń, dzieci wręcz przeciwnie, a właśnie o to chodzi w treningu pamięci, żeby tworzyć śmieszne, wyolbrzymione skojarzenia i dać się ponieść swojej wyobraźni.

Sposoby na zapamiętywanie - historie naszych widzów

Wielu z nas, zanim trafi na metody profesjonalistów, korzysta z własnych, niekoniecznie tak efektywnych sposobów. Zobacz, jakie techniki zapamiętywania stosują nasi widzowie:

Zobacz także:

"Mamo, tato, nie chcę iść na studia". Jak pomóc dziecku w wyborze ścieżki życiowej?

Szpital nie może rozdzielić matki i dziecka po porodzie. Jest decyzja Rzecznika Praw Pacjenta

"Noce i dnie", czyli 45 lat polskiego "Przeminęło z wiatrem". Reżyser: "Była to przygoda życia"

Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Pełne odcinki znajdziesz w serwisie Player.

Autor: Anna Mierzejewska

podziel się:

Pozostałe wiadomości