Humus jest to pasta lub po prostu dip, który przywędrował do nas aż z dalekiego Egiptu! Warto wprowadzić taki egzotyczny smak do swojej kuchni, bo ma on bardzo korzystny wpływ na nasze zdrowie.

Humus przyrządza się z przetartych nasion ciecierzycy, choć wykorzystuje się także inne rośliny strączkowe. Współcześnie jest to pasta szczególnie popularna na Bliskim Wschodzie, w Północnej Afryce, a nawet, choć w mniejszym nasileniu – w kuchniach dalekiego Kaukazu.

Humus – historia

Trudno jednoznacznie określić, gdzie wymyślono humus . Zwykle uważa się, że został po raz pierwszy wytworzony w XII wieku przez Saladyna – sułtana Egiptu, miało to nastąpić w czasie wypraw krzyżowych. Uważa się, że humus był jedną z pierwszych “gotowych” potraw . To Bliski Wschód jest uważany za jego kolebkę, choć obecnie zyskuje uznanie także w innych regionach świata. Cenią go szczególnie wegetarianie i weganie.

Przygotowanie i eksport humusu jest jednym z elementów kulinarnego sporu między Libanem i Izraelem. Arabowie oskarżają Izraelczyków, którzy prowadzą intensywny eksport tego towaru, o przywłaszczenie sobie nazwy humusu. Próby Libańczyków o zastrzeżenie sobie nazwy towarowej nie powiodły się.

Grecja ma swoją wersję tej potrawy, tak zwaną pastę fava purée , którą przygotowuje się z łuskanego grochu, oliwy z oliwek, czosnku, cebuli i cytryny. Do jej zrobienia wykorzystuje się także czasami bób lub żółtą soczewicę.

Z czym jeść humus?

Podstawowe składniki humusu to zwykle: ugotowana i starta ciecierzyca lub bób, tahini (pasta sezamowa), czosnek, sok z cytryny, oliwa oraz przyprawy (często są to pietruszka i kmin rzymski). Wszystkie powyższe składniki są ze sobą starannie łączone, aż powstanie spójna w smaku i jednolita w konsystencji pasta.

Istnieje wiele odmiennych sposobów podania humusu . Najprościej można podać go jako zimną przekąskę, którą zjada się z chlebem – pitą, choć nierzadko występuje też jako dodatek do innych dań. Często podaje się go również z pokrojonymi w słupki warzywami (np. por i marchewka), ale także dobrze smakuje z owocami.

Oprócz najczęściej spotykanych połączeń humusu z pieczywem i warzywami , są jeszcze inne, równie smaczne. Humus można zaserwować jako dodatek do mięs (na zimno lub ciepło), będzie się dobrze komponował z jagnięciną, cielęciną, baraniną, wieprzowiną, a nawet z drobiem. Humus będzie też smaczny jako dodatek do placków ziemniaczanych i najlepiej wędzonego łososia – to oryginalne połączenie sprawi, że znane nam wszystkim placki, nabiorą zupełnie nowego oblicza. Dobrze sprawdza się także jako dodatek do grillowanych potraw Doskonale komponuje się z falafelem i różnego rodzaju sałatkami, zastępując klasyczny dip. Co ciekawe będzie smaczny także jako dodatek do ryb – zarówno pieczonych, jak i smażonych czy gotowanych.

Dlaczego warto jeść humus?

Odpowiedź jest bardzo prosta – humus jest smaczny i zdrowy . To wręcz istna skarbnica witamin i składników mineralnych. Humus zawiera między innymi: żelazo, witaminę C, kwas foliowy, witaminy B6, mangan, białko, błonnik pokarmowy i metioninę.

Produkt ten polecany jest szczególnie dla:

· anemików – ponieważ posiada wysoką zawartość żelaza;

· kobiet w ciąży – zawiera kwas foliowy, który jest niezwykle istotny dla zdrowia matki i dziecka;

· osób o wątłej odporności – zawiera witaminę C;

· diabetyków – ma niski indeks glikemiczny;

· osób, które posiadają podwyższony poziom cholesterolu, a także tych, które chorują na miażdżycę – w humusie znajduje się sporo, tych dobrych dla naszego organizmu, kwasów tłuszczowych ;

· wegetarian – humus zawiera sporą dawkę białka.

Humus – zrób to sam!

Pastę z ciecierzycy można dziś kupić w większości polskich sklepów. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by przyrządzić go samodzielnie w domowym zaciszu. Dzięki temu będzie jeszcze smaczniejszy (bo dostosowany do twoich osobistych kubków smakowych) i zdrowszy (bo pozbawiony konserwantów). Przepis nie jest wcale trudny, choć wymaga czasu.

Humus – przepis – składniki

Składniki:

· 250 gram ciecierzycy,

· 3 łyżki oliwy,

· 3 ząbki czosnku,

· 2 łyżki stołowe tahini (pasty sezamowej),

· sok, wyciśnięty z połowy cytryny,

· szczypta soli.

Sposób przygotowania:

Ciecierzycę namocz i pozostaw na na noc. Rano możesz przystąpić do jej ugotowania. Po ugotowaniu, odlej jedną szklankę płynu. Umieść wszystkie wymienione powyżej składniki w misce i utwórz z nich gładką masę przy pomocy miksera lub blendera, dodając w trakcie łyżeczką wodę, którą odlałeś wcześniej z ciecierzycy. Przyprawiać możesz już według własnych preferencji. Dobrym pomysłem może być dodanie chili, kolendry, oregano czy majeranku.

Humus – rekordziści Guinnessa

W 2010 roku w Libanie pobito rekord Guinnessa na na największą w historii porcję humusu . Gigantyczną porcję przygotowywało aż 300 kucharzy we wsi al-Fanar w okolicach Bejrutu. Ich humus ważył 10 452 kilograma i był dwa razy cięższy od poprzedniej rekordowej porcji humusu, którą przygotowali Izraelczycy. Jego masa wynosiła 4090 kilogramów.

Zobacz film: Zamiast humusu: pasta z bakłażana. Źródło Dzień Dobry TVN


Co sądzisz o tym artykule?
61
6
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0