Styl Życia

Fleksitarianizm – podstawowe zasady, jadłospis, wpływ na zdrowie

Dieta fleksitariańska - produkty

Aamulya/Getty Images

Styl Życia

Fleksitarianizm – podstawowe zasady, jadłospis, wpływ na zdrowie

Dieta fleksitariańska - produkty

Aamulya/Getty Images

Fleksitarianizm to rodzaj diety, której głównym założeniem jest eliminacja mięsa z codziennego jadłospisu i ograniczanie się do jego okazjonalnego spożywania. Taki sposób odżywiania się uchodzi obecnie za jeden z najzdrowszych. Wpisuje się w rekomendacje lekarzy i dietetyków.

Dieta fleksitarian w praktyce niewiele różni się od wegetariańskiej. Pomysł na nią opiera się jednak na innych przesłankach. Wegetarianizm to styl życia, którego zasadniczym celem jest ochrona życia zwierząt. Zwolennicy fleksitarianizmu ograniczają spożycie mięsa (zwłaszcza czerwonego), by zachować zdrowie i szczupłą sylwetkę.

Na czym polega fleksitarianizm?

Fleksitarianizm to dieta ciesząca się rosnącą popularnością. Jej nazwa wywodzi się od angielskiego słowa flexible, które oznacza „nienormowany, elastyczny”. Nawiązuje także do terminu "wegetarianizm". Oznacza sposób odżywiania bazujący na produktach roślinnych oraz pozyskiwanych z żywych zwierząt. Jeśli chodzi o rezygnację z jedzenia mięsa – dopuszcza jego okazjonalne spożywanie. Z tego względu fleksitarianizm to pojęcie bardzo pojemne – może odnosić się zarówno do osób, które jedzą mięso raz w tygodniu, jak i tych, które robią to tylko przy okazji świątecznych obiadów.

Istotnym założeniem diety fleksitarian jest przestrzeganie zasad zdrowego żywienia, w tym prawidłowego bilansowania codziennego jadłospisu. Ograniczanie spożycia mięsa to w gruncie rzeczy konsekwencja powyższej przesłanki. Z tych samych powodów fleksitarianie nie rezygnują z produktów odzwierzęcych całkowicie. Mięso jest źródłem kilku niezbędnych składników odżywczych, które nie występują w świecie roślinnym albo są gorzej przyswajalne w postaci, którą pozyskuje się z warzyw czy strączków.

Fleksitarianizm – jadłospis zgodny z piramidą żywienia

Przepisy diety fleksitariańskiej są zgodne z aktualnymi zaleceniami lekarzy i dietetyków, ujętymi między innymi w tzw. piramidzie zdrowego żywienia. Podstawę posiłku fleksitarianina czy fleksitarianki powinny stanowić warzywa i owoce – najważniejsze źródło witamin, minerałów i związków o właściwościach przeciwutleniających. Warzywa dostarczają także korzystnych dla zdrowia złożonych węglowodanów, a jednocześnie mają niewiele kalorii. Ponieważ trudno zaspokoić nimi dzienne zapotrzebowanie energetyczne, należy sięgać po produkty zbożowe, najlepiej pełnoziarniste – zasobne w błonnik wspomagający trawienie i wiele innych funkcji organizmu. W diecie fleksitarian nie może zabraknąć jaj oraz mleka i jego przetworów. Dostarczają one aminokwasów egzogennych, wapnia, cynku, witamin B i D. Produkty te zawierają jednak również nasycone kwasy tłuszczowe, których nadmiar nie służy zdrowiu. Zwolennicy diety fleksitariańskiej zwykle preferują więc odtłuszczone (i niesłodzone) przetwory mleczne – jogurt, maślankę czy twaróg. Fleksitarianie jedzą niewiele ryb i mięsa, dlatego ważnym źródłem białka są dla nich nasiona roślin strączkowych. W związku z zapotrzebowaniem organizmu na nienasycone kwasy tłuszczowe dietę uzupełnia się olejami roślinnymi, orzechami, nasionami. Świadomie odżywiający się fleksitarianin wybiera żywność ekologiczną, możliwie najmniej przetworzoną. Unika dań typu fast food, nadmiaru cukru, sól zastępuje ziołami. Spożywa regularne, częste, ale niewielkie posiłki.

Fleksitarianizm a inne diety ograniczające spożycie mięsa

Choć fleksitarianizm bazuje głównie na jarskim jadłospisie, przyrównywanie go do wegetarianizmu spotyka się zwykle z ostrym sprzeciwem zwolenników diet całkowicie bezmięsnych. Ich główne przesłanki mają bowiem charakter ideologiczny. Większość wegan i wegetarian rezygnuje z jedzenia mięsa w trosce o dobro zwierząt, a wręcz w formie protestu przeciw ich niehumanitarnemu traktowaniu w masowych hodowlach. Upowszechnianie się fleksitarianizmu może oddziaływać na rynek spożywczy, zmniejszając popyt na mięso. Jednak w związku z faktem, że dieta ta nie wyklucza całkowicie produktów pochodzących z uboju zwierząt, porównywanie jej zwolenników do osób kierujących się pobudkami etycznymi i ekologicznymi jest pewnym nadużyciem. Znacznie bliżej fleksitarianizmowi do semiwegetarianizmu. W dietach takich, jak ichtiwegetarianizm czy polowegetarianizm, eliminuje się czerwone mięso, ale z przyczyn zdrowotnych dopuszcza – w zależności od wariantu – spożywanie ryb lub drobiu.

Korzyści płynące z diety fleksitariańskiej

Z dietetycznego punktu widzenia jadłospis fleksitariański jest pozbawiony wad. Dieta ta dostarcza wszystkich niezbędnych substancji odżywczych (w dietach całkowicie bezmięsnych możliwe są ich niedobory) i skłania do utrzymywania prawidłowych nawyków żywieniowych. Właściwie skomponowane menu służy profilaktyce licznych chorób (w tym cukrzycy, nowotworów, choroby niedokrwiennej serca), pozwala zachować szczupłą sylwetkę i dobre samopoczucie. Jednocześnie dieta fleksitariańska jest smaczna, urozmaicona i nie wymaga poważnych wyrzeczeń. W połączeniu z odpowiednią dawką aktywności fizycznej może być sposobem na długowieczność.

Zobacz też:

Ranking diet 2021. Najgorsze: Dukana i Keto. Która najlepsza i najzdrowsza?

Dieta ketogeniczna – cudowna kuracja czy niebezpieczna metoda odchudzania? Dietetyk: „Ta dieta wywraca do góry nogami naszą piramidę żywienia”

Kuchnia śródziemnomorska – jedz smacznie i zdrowo!

Zobacz wideo: Jakich witamin i minerałów najczęściej nam brakuje?

Co sądzisz o tym artykule?
66
7
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0