Firma odrzuciła kandydatkę do pracy za opublikowanie zdjęcia w bikini na Instagramie. Wyśmiała ją też w sieci

Wielu pracodawców stara się zebrać jak najwięcej wiadomości o kandydatach do pracy. Do pozyskiwania informacji wykorzystuje również media społecznościowe. Tak było w przypadku Amerykanki Emily Clow, która poniosła konwekcje udostępnionego zdjęcia na Instagramie. Czy zbieranie informacji w taki sposób nie narusza prawa? Zapytaliśmy o to gościa Dzień Dobry TVN Iwonę Golonko, psycholog biznesu.

Amerykanka Emily Clow szukając pracy, wysłała swoje CV do jednej z firm marketingowych. Nie została zatrudniona, a niedoszły pracodawca umieścił na swoim InstaStory zdjęcie z jej konta na Instagramie. Dziewczyna pozuje na nim w bikini w basenie. Do relacji firma dodała następującą informację:

Ogłoszenie społeczne (bo wiem, że niektórzy z aplikantów to zobaczą): nie dziel się z potencjalnym pracodawcą informacjami na temat swoich mediów społecznościowych, jeśli znajduje się w nich kontent tego rodzaju. Szukam profesjonalnego pracownika – nie modelki bikini. Rób to, na co masz ochotę, ale prywatnie. Takie coś nie pomoże ci w znalezieniu profesjonalnej pracy.

Dlaczego potencjalni i obecni pracodawcy sprawdzają konta rekrutowanych i zatrudnionych pracowników?

Zdaniem Iwony Golonko, psycholog biznesu, pracodawcy robią to zwykle dlatego, że chcą jak najwięcej dowiedzieć się o osobie, z która będą w przyszłości pracować. Często chcą również w ten sposób obniżyć ryzyko porażki selekcyjnej. Sprawdzają social media rekrutowanych pod kątem osobowości czy osoba starająca się o stanowisko pasuje do zespołu oraz czy pracownik przebywający na zwolnieniu lekarskim np. nie wyjechał na wakacje.

Czy pracodawcy nie naruszają w ten sposób praw pracowników?

Jeśli nasze posty w mediach społecznościowych są publiczne, to znaczy, że wszyscy mogą je oglądać. Musimy mieć świadomość tego, że to co opublikowaliśmy w mediach nie zniknie. Sprzeczne z prawem może być to, co z tym potem robią i jak wykorzystują taką wiedzę. Ważna jest świadomość tego, do czego służy nam konto w social mediach, jak z niego korzystamy, jak działa takie medium oraz w jakim zakresie chronimy tam swoją prywatność.

Co publikować w mediach społecznościowych, aby sobie nie zaszkodzić?

Według Iwony Golonko, publikować należy takie rzeczy, których publikacji nie będziemy żałować. Świadomy użytkowniki mediów społecznościowych wie w jakim celu wrzuca dany post/zdjęcie/komentarz/film itp. oraz umie spojrzeć na post z perspektywy innych ważnych dla niego teraz lub w przyszłości osób i obiektywnie ocenić, jakie emocje może on wywołać i jakie konsekwencje spowodować.

>>> Zobacz także:

Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN

podziel się:

Pozostałe wiadomości