Poznajcie fakty na temat warzyw, owoców i soków.

Fakty:

• Jedna porcja owoców i warzyw to około 100g, czyli średniej wielkości owoc lub warzywo (jabłko, marchewka) lub kilka mniejszych sztuk (truskawki, czereśnie, winogrona). Oprócz świeżych warzyw i owoców porcję stanowi także szklanka soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego. Im większa różnorodność produktów warzywno-owocowych, tym dieta jest bardziej urozmaicona  i smaczna. W sytuacjach, gdy nie mamy pod ręką świeżych owoców i warzyw, specjaliści zalecają picie soków, co jest wygodną formą np. w szkole, czy w pracy.

• Warzywa, owoce i soki (jako wygodna forma owoców i warzyw) pełnią bardzo ważną rolę w żywieniu człowieka, ponieważ zawierają cenne składniki tj. witaminy, składniki mineralne oraz błonnik pokarmowy. Niektóre witaminy (np. witamina C, beta-karoten) oraz inne biologicznie czynne związki zawarte w warzywach i owocach (np. polifenole) wykazują działanie antyoksydacyjne. Antyoksydanty są substancjami, które chronią organizm człowieka przed rozwojem chorób poprzez zwalczanie szkodliwych wolnych rodników. Naturalne witaminy znajdziemy tylko w warzywach i owocach.

• Porcje owocowo-warzywne należy dostarczać do organizmu co najmniej 5 razy w ciągu dnia. Konieczność regularności dostarczania owoców, warzyw i soków wynika z tego, że nasz organizm nie jest w stanie sam produkować mikro- i makroelementów oraz większości witamin oraz człowiek nie potrafi również magazynować większości antyoksydantów - dlatego powinniśmy uzupełniać ich poziom i dostarczać z pożywieniem kilkakrotnie w ciągu dnia.

• Ważne jest zachowanie różnorodności zarówno pod kątem samych produktów, jak i smaków.

• Sok to produkt zawierający 100-procentowy wsad owocowy/warzywny, posiadający barwę, smak i zapach charakterystyczny dla owoców/warzyw, z których pochodzi.

• Swój słodki smak soki owocowe 100% zawdzięczają cukrom naturalnie występującym w owocach, z których są zrobione, np. jabłek, pomarańczy.

• Do soków nie dodaje się cukru, zawierają jedynie cukry naturalnie występujące w owocach.
• Do soków nie wolno dodawać konserwantów, barwników, słodzików oraz innych substancji poprawiających smak, barwę, czy konsystencję.

• Rodzaj opakowania nie wpływa na jakość soku - sok, czy w kartonie, czy butelce ma takie same walory odżywcze i jakościowe – to jest ten sam produkt.

• Różnice w smaku - soki zachowują naturalne walory smakowe charakterystyczne dla świeżych owoców i warzyw. Jeśli więc producentowi zostaną dostarczone nieco słodsze/kwaśniejsze owoce lub warzywa, wyciśnięty z nich sok również będzie odrobinę słodszy/kwaśniejszy. Z tego powodu poszczególne partie soku mogą minimalnie różnić się smakiem. Jest to zupełnie naturalna cecha.

• Cennym źródłem likopenu, kolejnego  antyutleniacza, jest z kolei sok pomidorowy. Inne soki, np. pomarańczowe czy marchwiowe dostarczają naszemu organizmowi cenne witaminy (np. A, PP, E), mikro- i makroelementy (np. żelazo, miedź, cynk, wapń, magnez) oraz błonnik (obecny w sokach naturalnie mętnych i przecierowych).

• Polacy najczęściej sięgają po sok pomarańczowy.

W Polsce, podobnie jak w większości krajów świata, najchętniej pije się soki pomarańczowe. Z raportu opublikowanego w 2010 roku przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Soków Owocowych (European Fruit Juice Association AIJN) wynika, że co czwarty litr wypijanego w naszym kraju soku lub nektaru jest o smaku pomarańczowym (25,4%). Nieco rzadziej wybieramy smak marchewkowy (22,7%), który z kolei nie jest popularny w Unii Europejskiej. Na trzecim miejscu znalazł się smak jabłkowy (15,4%), na czwartym grejpfrutowy (5,3%), a na piątym pomidorowy (5,2%). Pozostałe smaki również znalazły swoich amatorów (26%). Wielu Polaków, zwłaszcza młodych, lubi nowości, dlatego producenci soków i nektarów cały czas poszerzają swoją ofertę o nowe smaki.

• Sok pomidorowy jest niskokaloryczny.

Pomidory aż w 93% składają się z wody, dlatego nie są bardzo kaloryczne. Szklanka soku pomidorowego ma zaledwie 26 kcal. Taką ilość kalorii można spalić po 5 minutach szybkiego spaceru! Sok pomidorowy jest więc niezastąpiony w odchudzaniu. Co więcej, zawiera dużo potasu, likopenu i witamin, dzięki czemu jest uznawany za jeden z najkorzystniejszych dla organizmu człowieka soków.

• Polska oraz pozostałe Kraje Unii Europejskiej wprowadziły restrykcyjne przepisy dotyczące produkcji soków i nektarów.

Jakość soków i nektarów szczegółowo określona jest w Dyrektywie sokowej. Przemysł sokowy, jako jedyna gałąź przemysłu spożywczego, wypracował i zaakceptował system samokontroli jakości soków owocowych w oparciu m.in. o Kodeks Praktyki AIJN. Dokument ten określa wymagania jakościowe, higieniczne oraz kryteria oceny tożsamości i autentyczności produktu. Większość polskich producentów należy do Dobrowolnego Systemu Kontroli soków i nektarów (DSK), co umożliwia monitorowanie jakości produktów, które trafiają na sklepowe półki w całej Polsce.

• Szklanka soku na śniadanie.

Wszyscy doskonale wiemy, że śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Przygotowując śniadania trzeba pamiętać, aby dostarczyć organizmowi wystarczającej energii do pracy, nauki i zabawy, a także zestaw odpowiednich witamin i minerałów. Wygodną formą owoców i warzyw na śniadanie jest sok.

Więcej na: 5porcjizdrowia.tvn.pl

Program sfinansowany ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw
Organizator: Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków

Źródło: www.kups.org.pl |
Artykuł sponsorowany
Co sądzisz o tym artykule?
65
5
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0