Zdrowe odżywianie

Czy jedzenie mięsa jest szkodliwe? Oto cała prawda

Zdrowe odżywianie

Czy jedzenie mięsa jest szkodliwe? Oto cała prawda

Czy jedzenia mięsa może być szkodliwe? Jeśli już jemy mięso, jakie powinniśmy jeść, a którego powinniśmy zdecydowanie unikać? Lepiej wybrać kurczaka, indyka, a może wołowinę? A jeśli już zdecydujesz się na przejście na wegetarianizm, co powinieneś jeść i czym zastąpić mięso w diecie? 


Zobacz też: Dieta wegetariańska i wegańska dla dziecka. Dobry pomysł?


Dieta wegetariańska - czego nie jedzą wegetarianie?

Dieta wegetariańska polega na wykluczeniu ze swojej diety mięsa (czerwonego i białego). Wegetarianie rezygnują również z produktów pochodzenia zwierzęcego, w szczególności pochodzących z uboju, takich jak smalec lub żelatyna. Wyróżnia się różne odmiany wegetarianizmu, mniej lub bardziej rygorystyczne. 


Więcej tutaj: Przepisy dla początkujących wegetarian


Wegetarianizm a weganizm - czym się różnią?

Wegetarianin pod żadną postacią nie spożywa mięsa (czerwonego i białego), ryb, owoców morza oraz wszelkich produktów żywnościowych zawierających je w swoim składzie (tzw. dieta jarska). Najważniejsza różnica między weganizmem a wegetarianizmem jest taka, że dieta wegan kategorycznie wyklucza produkty pochodzenia odzwierzęcego.

Weganie nie jedzą: jajek, nabiału (mleko, jogurty, sery, masło) czy miodu. Bardzo restrykcyjnie podchodzą do sposobu odżywiania.


Czy warto jeść mięso? Jakie mięso jeść, a jakiego unikać?

O tym czy jeść mięso czy też go unikać, mówi się od wielu lat. Pewne jest, że mięso białe (np. kurczak, indyk) ma mniej tłuszczu od mięsa czerwonego i teoretycznie powinno być zdrowsze. Z drugiej jednak strony należy pamiętać, że wybierając między kurczakiem a indykiem, lepiej wybrać indyka. Dlaczego? Mięso indyka będzie mniej nafaszerowane antybiotykami niż mięso kurczaka.


Spór o wołowinę - jeść czy nie jeść?

Jeszcze do niedawna eksperci żywieniowi twierdzili, że należy ograniczyć w diecie spożywanie mięsa czerwonego. Teraz ten trend się odwrócił i jedzenie czerwonego mięsa jest wręcz wskazane. Okazuje się, że chuda wołowina może być bardzo dobrym i zdrowym elementem zbilansowanej diety. Wołowina zawiera ok. 5 proc. tłuszczu. Wołowina dostarcza łatwostrawne i pełnowartościowe białko. Wołowina zawiera również łatwo przyswajalne żelazo, którego często brakuje w naszej diecie. Wołowina ma również witaminę B12 chroniącą przed anemią oraz kwas foliowy. W nowych zaleceniach dobrą, optymalną dawką są dwie porcje wołowiny na tydzień (w sumie około 300 gramów).


Czym zastąpić mięso w diecie?

Jeśli chcesz zostać wegetarianinem i zrezygnować ostatecznie z mięsa, na pewno zastanawiasz się czym zastąpić mięso w swojej diecie i jak nie doprowadzić do ubytków ważnych witamin i minerałów w naszym organizmie.


Oto przykładowe produkty, którymi można zastąpić mięso w naszej diecie:

  • Tofu, tempeh, seitan
  • Grzyby
  • Bakłażan
  • Soczewica
  • Fasola i rośliny strączkowe
  • Kalafior
  • Ziemniaki
  • Buraki
  • Orzechy
  • Chlebowiec

Zobacz więcej o dietach:

    Co sądzisz o tym artykule?
    10
    2
    Wybrane dla Ciebie
    Komentarze
    3
    09.01.2019
    Ania
    Dziekuje za ten temat. Wkoncu glosno sie o tym mowi.
    08.01.2019
    nick
    a dlaczego nie poruszono tematu zalet jedzenia mięsa oraz tego jakie watości odżywcze dostarcza organizmowi - strasznie jednostronna ta rozmowa.
    08.01.2019
    ŁUKASZ
    Większej głupoty w życiu nie słyszałem.