Wiadomość

Internetowe fora huczą od dyskusji kierowców na temat tego, co jest ważniejsze: moc czy maksymalny moment obrotowy silnika. Emocje sięgają zenitu, argumenty nie zawsze są racjonalne, a o rzeczową odpowiedź bywa trudno. A jak ona brzmi? Moment obrotowy silnika i jego moc są ze sobą nierozerwalnie związane. W idealnym silniku obie te wartości powinny być proporcjonalne w szerokim zakresie obrotów, żeby jazda samochodem była dynamiczna i praktyczna.

  • Co oznacza maksymalny moment obrotowy?
  • Typ silnika ma znaczenie dla momentu obrotowego
  • Co jeszcze wpływa na moment obrotowy silnika?


Zobacz też: Ekonomiczne auta – czym się charakteryzują?


Co dzięki temu zyskujemy? Zdecydowaną poprawę komfortu jazdy. Kiedy wysoki moment obrotowy utrzymuje się w sporym zakresie obrotów silnika, auto jest bardziej elastyczne i przyspiesza zdecydowanie płynniej, dzięki czemu nie jest konieczna tak częsta zmiana biegów. Kierowcy doskonale zdają sobie sprawę, jak istotny jest tego rodzaju komfort podczas jazdy po mieście. Jeśli w naszym samochodzie maksymalny moment obrotowy silnika osiągany jest przy jak najniższych obrotach na minutę i utrzymuje się długo, tym lepiej.

Jak to sprawdzić, przekładając teorię na praktykę? Na przykład sprawdźmy moment obrotowy auta w czasie ruszania. Jeżeli nasz samochód gładko przyspiesza, począwszy od niskich obrotów silnika, oznacza to, że maksymalny moment obrotowy jest położony nisko.

Co oznacza maksymalny moment obrotowy?

Wyrażając moment obrotowy silnika za pomocą definicji, możemy powiedzieć, że jest to iloczyn siły, która pochodzi od ciśnienia gazów oddziałujących na tłok, oraz długości wykorbienia wału obrotowego. Co za tym idzie – moment obrotowy silnika przekazywany jest na na koła poprzez układ przeniesienia napędu, co ma decydujący wpływ na osiąganie maksymalnej prędkości przez auto czy też jego przyspieszanie.

Maksymalny moment obrotowy silnika specjaliści zajmujący się branżą motoryzacyjną określają w profesjonalnych laboratoriach. Urządzenie, na którym dokonuje się bardzo precyzyjnego pomiaru, nazywa się hamownią. Jak to wygląda w praktyce? Na hamowni sprawdza się moment obrotowy silnika na kołach oraz opory toczenia auta. Kiedy zsumujemy ze sobą obie te wartości, wówczas określany jest maksymalny moment obrotowy silnika (w niutonometrach). Otrzymany wynik mnożony jest przez liczbę obrotów i wówczas otrzymujemy moc silnika.

Zobacz film: Prowadzenie samochodu na kacu, źródło: Dzień Dobry TVN


Specjaliści wskazują, żeby przy sprawdzaniu parametrów samochodu nie sugerować się wyłącznie osiąganiem maksymalnego momentu obrotowego silnika, ale przede wszystkim mocą jednostki napędowej, ponieważ to ona decyduje o przeniesieniu momentu obrotowego na koła auta. Dlatego tak istotny jest nie tylko maksymalny moment obrotowy silnika, ale również jego przebieg (bliski maksymalnym osiągom) na jak największym zakresie obrotów.

Typ silnika ma znaczenie dla momentu obrotowego

Nie w każdym typie silnika moment obrotowy rozkłada się równomiernie na pełnym zakresie obrotów. Zazwyczaj bywa tak, że moment obrotowy wzrasta do osiągnięcia wartości maksymalnej, a później krzywa się zmienia w zależności od rodzaju napędu:

· silnik benzynowy – maksymalny moment obrotowy osiągany jest stosunkowo szybko, utrzymuje się w niewielkim zakresie obrotów, a następnie spada i utrzymuje się na najniższym poziomie przy maksymalnych obrotach silnika;

· diesel, silnik wysokoprężny – w tym rodzaju silników wysoki moment obrotowy utrzymywany jest w szerokim zakresie obrotów. Moment obrotowy osiąga wartość maksymalną bardzo szybko i jest ona wyższa niż przy silnikach benzynowych. Te wartości zachowują się jeszcze lepiej w samochodach z turbodoładowaniem.

Co jeszcze wpływa na moment obrotowy silnika?

Podsumowując: wysoki moment obrotowy uzyskuje się dzięki odpowiedniej mocy silnika. Ale nie tylko silnik ma wpływ na osiągi samochodu. Co więc jeszcze oddziaływuje na jego dynamikę? Istotny w tym przypadku jest dobór opon i ich przyczepność do podłoża. Na przykład zimą stosowanie opon letnich jest niewskazane ze względu na właściwości mieszanki, która została wykorzystana do ich produkcji. Po prostu zmniejsza się jej przyczepność do nawierzchni. Również sposób bieżnikowania nie bierze się z przypadku, ale ma wpływ na przyczepność opony do podłoża. Wpływ na dynamikę auta mają także przełożenia w skrzyni biegów. Im są dłuższe, tym niższe będziemy mieli w aucie prędkości obrotowe. Istotne znaczenie ma również budowa układu napędowego.

Co sądzisz o tym artykule?
79
8
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0