Bony, paczka, premia. Jak docenić pracownika w okresie świąt?

Z okazji świąt Bożego Narodzenia pracodawcy wchodzą w rolę Mikołaja i obdarowują swoich pracowników premiami, bonami i prezentami dla dzieci. W jaki jeszcze sposób zbudować świąteczną atmosferę w firmie? O tym w Dzień Dobry TVN mówiła psycholog biznesu Iwona Golonko.

Premie świąteczne

Jak wynika z danych Instytutu Badawczego Randstad, z każdym rokiem rośnie liczba pracodawców decydujących się na przyznanie pracownikom świątecznych premii. W tym roku ma zamiar to zrobić 39 proc. przedsiębiorców, którzy wzięli udział w badaniu. To o 2 proc. więcej niż w zeszłym roku.

Warto również odnotować, że 75 proc. pracodawców spośród tych, którzy zdecydowali się na premie świąteczne dla pracowników, przyzna je wszystkim zatrudnionym - bez względu na ich wyniki i zaangażowanie. To mniej w porównaniu z zeszłym rokiem - wtedy opcję tę wskazywało 84 proc. firm. Rośnie natomiast liczba przedsiębiorstw, w których premie nie będą powszechne, i tak 13 proc. otrzyma większości pracowników, 4 proc. – mniej niż połowa zatrudnionych, a tylko 3 proc. – pojedyncze osoby. W 59 proc. firm kwota premii świątecznej będzie zróżnicowana ze względu na stanowisko lub dział.

Według psycholog biznesu Iwony Golonko w przyznawaniu premii przoduje tak zwana budżetówka.

Bony towarowe

Innym sposobem na umielenie pracownikom Bożego Narodzenia jest podarowanie im bonów towarowych. Decyduje się na to rozwiązanie więcej pracodawców niż przed rokiem (wzrost o 2 proc. do 27 proc.). Maleje natomiast liczba pracodawców, którzy zamierzają je podarować wszystkim swoim zatrudnionym (w tym roku - 86 proc., w zeszłym - 92 proc.). Z badań wynika również, że w tym roku więcej firm chce je ograniczyć do większości załogi (11 proc.), mniej niż połowy pracowników (2 proc.) lub pojedynczych osób (1 proc.). Warto równiez dodać, że 64 prac. zatrudniających wartość bonów uzależnia od stanowiska lub działu, w którym zatrudniony jest dany pracownik.

Inne sposoby budowania atmosfery świątecznej wśród pracowników.

Iwona Golonko zalicza do nich wyjazdy integracyjne z motywem świątecznym, wspólne uczestnictwo w projektach charytatywnych oraz wigilijne spotkania firmowe. Według wspomnianych już badań to ostatnie rozwiązanie przoduje wśród innych. W tym roku zamierza je zrealizować 44 proc. badanych firm. W porównaniu do zeszłego roku to wzrost o 4 proc.

Źródło: Badanie "Plany Pracodawców" przeprowadzone przez Instytut Badawczy Randstad

Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN

podziel się:

Pozostałe wiadomości