Regeneracja alternatora, czyli jak naprawić źródło zasilania w naszym aucie

Alternator - część samochodowa, wyczyszczona. Zbliżenie na alternator.
Fot. nazdravie / Getty Images
Choć technologia rozwija się dziś niezwykle dynamicznie, a nasze samochody są naszpikowane elektroniką od podwozia po sufit, auta wciąż korzystają z wynalazków pamiętających XIX wiek. Pierwszy alternator, czyli prądnice prądu przemiennego, wynalazł genialny Nikola Tesla w roku 1891. To urządzenie do dziś stanowi źródło prądu w pojazdach mechanicznych, z których wciąż korzystamy.

Alternator samochodowy odpowiedzialny jest za wytwarzanie prądu i doładowywanie akumulatora w trakcie pracy silnika. Jego rola jest kluczowa. Ładuje baterię (akumulator) oraz odpowiada za zasilanie wszystkich elementów sterowanych elektrycznie w samochodzie. Gdy się zepsuje, wymiana alternatora może porządnie nadszarpnąć nasz budżet, jednak możliwa jest naprawa alternatora i jego podzespołów, którą przeprowadzi każdy dobry warsztat samochodowy.

Regeneracja alternatora – usterki

Alternator jest dużo popularniejszy niż prądnica, choćby z tego powodu, że jest w stanie wytwarzać prąd nawet przy niskiej prędkości obrotowej silnika. Jest też od niej lżejszy i bardziej wydajny.

Budowa alternatora :

· stojan – główny element alternatora, stalowa rama z uzwojeniem,

· wirnik – elektromagnes,

· szczotki alternatora , pierścienie ślizgowe – elementy zasilające wirnik,

· prostownik (diody krzemowe) – służy do ładowania akumulatora prądem stałym,

· regulator napięcia alternatora – czujnik monitorujący napięcie akumulatora,

· łożyska alternatora,

· pas napędowy z silnika.

Choć niezawodność alternatora potwierdza jego długoletnia historia i powszechność użycia w pojazdach mechanicznych, to jego podzespoły potrafią się zużywać. Nie ma co wpadać w panikę, naprawa alternatora jest możliwa. Czasem wystarczy przeczyszczenie wirnika i stojana, ale bywa, że regeneracja alternatora wymaga poważniejszego nakładu pracy. W efekcie pracy alternatora zużyciu czy uszkodzeniu ulec mogły diody prostownicze lub łożysko alternatora , regulator napięcia, mogło też dojść do zwarcia. O tym, że coś nie działa i potrzebna jest regeneracja alternatora , dowiemy dzięki świecącej lub migającej czerwonej lampce z symbolem akumulatora na desce rozdzielczej. Zwykle lampka zapala się po włączeniu zapłonu i gaśnie, kiedy uruchamiamy silnik. Kiedy świeci lub miga, oznacza to, że alternator nie ładuje . Co wtedy? Możemy zdecydować się na zakup nowej części. Cena alternatora różni się w zależności od marki samochodu. Może to być 150 zł, ale również 1600 złotych. Tańsza będzie oczywiście naprawa alternatora . Koszt naprawy zależy od usterki jednak cena regeneracji alternatora oscyluje w granicach 100–350 złotych. To uśredniony koszt naprawy i robocizny. Cena regeneracji alternatora w Warszawie może być wyższa niż na przykład w mniejszych miastach.

Zobacz film: Gadżety do samochodu. Źródło: Dzień Dobry TVN

Jak sprawdzić alternator?

Mimo że w internecie można znaleźć poradniki zrób to sam naprawy alternatora , to zdecydowanie lepiej oddać sprawę w ręce fachowców. Jak sprawdzić alternator ? Może to zrobić elektryk samochodowy na stole probierczym, można też kupić miernik i wykonać tę czynność samemu, podłączając miernik do akumulatora (choć w nowych autach, które posiadają zaawansowaną elektronikę, nic nam to nie da). Gdy jednak zorientujemy się, że alternator nie ładuje właściwie, trzeba jeszcze dokonać stosownych napraw. Objawy uszkodzonego alternatora – poza wspomnianym zapaleniem lampki na desce rozdzielczej – to również hałas związany z uszkodzeniem łożysk alternatora , narastający wraz ze wzrostem obrotów silnika. Dość częsta usterka to zużycie szczotek. Wówczas konieczna jest wymiana szczotek w alternatorze , co w warsztacie może kosztować ok. 100–150 zł. Wszystko zależy od typu alternatora i marki pojazdu. Wymiana alternatora nie musi być konieczna, również gdy dojdzie do usterki regulatora napięcia (do akumulatora może płynąć wówczas zbyt “słaby” prąd albo ładowanie może być za duże, co może zniszczyć baterię). Wtedy trzeba wiedzieć, jak sprawdzić ładowanie alternatora . Wśród psujących się części do alternatorów mogą być także elementy prostownika (diody) czy też uzwojenie twornika. Poważniejszą awarią będzie uszkodzenie obudowy alternatora, co może doprowadzić do jego całkowitego zniszczenia. Wówczas niezbędna będzie wymiana alternatora . Co wtedy? Warto kupić regenerowany alternator ( cena alternatora 300–500 zł). Część firm przyjmuje w zamian stary sprzęt oraz daje kilkumiesięczną gwarancję na nowo zakupiony.

Alternator samochodowy – bez niego ani rusz

Radio, elektrycznie otwierane szyby, podgrzewacze – to dziś standard w naszych samochodach, bez którego często nie potrafimy sobie wyobrazić funkcjonowania. Coraz to nowsze modele aut mają dużo bardziej bogate wyposażenie sterowane elektrycznie. Za poprawność działania tego wyposażenia odpowiada właśnie alternator, dzieło dziewiętnastowiecznego geniusza, bez którego dzisiejszy świat wyglądałby zupełnie inaczej.

Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN

podziel się:

Pozostałe wiadomości